Gas en elektriciteit

Hoe kan ik mijn netbeheerder bereiken?

U vindt de contactgegevens op de website van uw netbeheerder. Hieronder vindt u een overzicht van alle regionale netbeheerders met links naar hun contactpagina. U heeft alleen rechtstreeks met uw netbeheerder te maken als u grootverbruiker bent.

Coteq Netbeheer (voorheen Cogas)
Enduris
Enexis
Liander
RENDO
Stedin
Westland Infra

Wie moet ik bellen bij een storing of gaslek?

Bij storingen of een (vermoeden van) gaslek belt u het Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Dit nummer is 24 uur per dag te bereiken en zorgt direct voor de juiste maatregelen.

Wanneer heb ik contact met mijn netbeheerder?

Als u een kleinverbruiker bent, heeft u alleen contact met uw netbeheerder als u uw aansluiting wilt verzwaren of verlichten. Alle andere zaken regelen wij voor u met de netbeheerder. De kosten die u aan ons betaalt voor het gebruik en onderhoud van het netwerk dragen wij ook af aan uw netbeheerder.

Bent u een grootverbruiker? Dan heeft u rechtstreeks een contract afgesloten met de netbeheerder en brengen wij u geen kosten in rekening voor het gebruik van het net. U onderhoudt zelf contact met de netbeheerder voor alle zaken die met het net en uw aansluiting te maken hebben.

Wie is mijn netbeheerder?

U vindt uw netbeheerder op uw energienota’s of op www.eancodeboek.nl.

Moet ik stroom en gas afnemen bij dezelfde energieleverancier?

Nee, u bent vrij om uw gas en elektriciteit bij verschillende energieleveranciers af te nemen. Houd er wel rekening mee dat elke partij andere tarieven en voorwaarden heeft. Dat kan administratieve zorgen met zich meebrengen.

Wat is het verschil tussen groene en grijze stroom?

Groene stroom wordt opgewekt uit duurzame energiebronnen, oftewel bronnen die geen luchtvervuiling en weinig CO2-uitstoot veroorzaken. Denk hierbij aan zon, wind, water en biomassa; energie die minder belastend is voor het milieu. Grijze energie daarentegen is erg belastend voor het milieu en wordt opgewekt uit gas, steenkool en kernenergie.