Nieuws

Slimme meter is veilig en geeft juiste meterstanden aan

De slimme meter is het afgelopen jaar erg negatief in het nieuws geweest. Het zou onveilig zijn, privacyrisico’s hebben en onjuiste meterstanden aangeven. In maart verzamelde consumentenprogramma Radar zo’n 3.000 meldingen van consumenten die twijfelden aan hun meterstand. De netbeheerders hebben de meldingen onderzocht en onlangs een rapport uitgebracht met hun bevindingen.

Slimme meter geeft de juiste meterstanden aan

De grootste oorzaak van de meldingen blijkt niet de slimme meter te zijn, maar het inzicht dat consumenten hebben in hun eigen energieverbruik. Huishoudens en bedrijven met een slimme meter ontvangen iedere twee maanden een verbruiksupdate, waarin zij kunnen zien wat hun energieverbruik in die periode is geweest. Hierin zien zij ook direct hun werkelijke kosten, die kunnen afwijken van het termijnbedrag dat zij betalen. Meterstanden worden niet meer geschat en dat kan voor verwarring zorgen bij het vergelijken van de jaarnota met de jaarnota’s van voorgaande jaren. Ook komt het voor dat er wijzigingen zijn in gezinssamenstelling of apparatuur die zij gebruiken. Daarnaast kan een plaatsing in de wintermaanden direct een hoog verbruik aangeven. Verdere toelichting staat beschreven in het Rapport afhandeling Radar-meldingen.

(bron: Netbeheer Nederland)

Innova Energie heeft voor u de voordelen van de slimme meter op een rij gezet. Wij helpen u graag met het krijgen van inzicht in uw energieverbruik. Met duurzaam energieadvies helpen wij u uw rendement te verbeteren. Benieuwd wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen? Bel ons!

Slimme meter

Waar kan ik mijn EAN-code of meternummer vinden?

Uw EAN-code is verbonden aan uw elektriciteit- of gasaansluiting, niet aan uw slimme of traditionele meter. Bij een nieuwe meter verandert dit nummer dan ook niet. Uw EAN-code(s) kunt u opzoeken in het EAN-codeboek.

Uw meternummer is uiteraard wél aan uw slimme of traditionele meter verbonden. Deze kunt u dan ook vinden op de meter in de meterkast. Bij een slimme meter is deze vaak te vinden bij of onder de streepjescode, bij een traditionele meter herkent u het nummer aan de 2 beginletters ‘No’.

Hoe kan ik enkeltarief aanvragen?

Bent u erachter gekomen dat enkeltarief voordeliger voor u is? U kunt middels [contactformulier] enkeltarief aanvragen. Bij de wijziging van dubbel- naar enkeltarief verandert er niets aan uw meter. U zult de wijziging alleen terugzien op uw jaarnota.

Wanneer is het enkeltarief voordeliger?

Als u een meter met twee actieve telwerken heeft, kunt u kiezen tussen een enkel- en of dubbeltarief. Als u ’s nachts evenveel of meer energie verbruikt dan overdag bent u met een dubbeltarief goedkoper uit. Zodra u overdag meer stroom verbruikt dan ’s nachts bent u voordeliger uit met een enkeltarief. Het verschil tussen enkel- en dubbeltarief is dan kleiner geworden.

Wanneer gaat het daltarief in?

Als u een leveringsadres in Noord-Brabant of Limburg heeft, dan geldt het daltarief hier meestal van 21:00 tot 07:00 uur. In andere provincies is dit meestal van 23:00 tot 07:00 uur. Ook in een aantal gemeenten rondom Leiden gaat het daltarief al om 21:00 uur in. Maar doordat het dubbeltarief in sommige provincies en regio’s meer uren heeft, is het dubbeltarief op overige plaatsen iets lager. Dit is afhankelijk van uw netbeheerder. In het weekend en tijdens feestdagen geldt het daltarief de hele dag.

Hoe kan ik een slimme meter aanvragen?

U kunt uw slimme meter rechtstreeks bij uw netbeheerder aanvragen. De uitleg hiervoor vindt u op onze Slimme meter pagina.

Goed om te weten: als klant van Innova Energie krijgt u de kosten voor de slimme meter vergoed.

 

Gerelateerde blogs

Naar blogoverzicht
21
nov

Subsidie voor energiebesparing in huis

Bekijk artikel
10
nov

5 handige energiebesparende producten voor in huis

Bekijk artikel