Algemeen & nieuws

Te late uitbetaling jaarnota

Reactie op Artikel in het Algemeen Dagblad over Terugbetalingen bij Innova Energie

Beste klanten en bezoekers van onze website,

Naar aanleiding van het recente artikel in het Algemeen Dagblad over het te laat uitbetalen van de jaarnota, willen wij graag enkele belangrijke informatiepunten delen.

Oorzaak van de vertraging
De vertragingen in terugbetalingen, zoals vermeld in het artikel, zijn uitsluitend een gevolg van migratie naar een nieuw klantsysteem waarover we al onze klanten reeds hebben geïnformeerd.

Wij zijn ons bewust van de impact die dit heeft op onze klanten. Inmiddels is dit voor de kleine groep klanten die het raakt opgelost.

Financiële Stabiliteit van Innova Energie
In het artikel wordt de indruk gewekt over een mogelijk faillissement, wij herkennen ons hier niet in en willen hierbij benadrukken dat Innova Energie financieel gezond is, wat ook blijkt uit onze jaarcijfers en waarop de ACM toezicht houdt. Innova Energie is een solide onderneming die al meer dan 13 jaar actief is in de sector.

We willen u nogmaals geruststellen dat we de kwestie die onze klanten heeft geraakt hebben opgelost. We waarderen uw begrip en geduld in deze kwestie.

Indien u nog vragen heeft hierover kunt u gerust contact opnemen met onze klantenservice.

Met vriendelijke groet,
Innova Energie

Over het prijsplafond

Let op, per 1 januari 2024 is de prijsplafond-regeling te komen vervallen

Vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 geldt een prijsplafond voor energie, om Nederlanders te compenseren voor de hoge energieprijzen van het moment. De meeste Nederlandse huishoudens zullen hierdoor minder betalen voor hun energie.

Het prijsplafond geldt alleen voor kleinverbruikers met een leveringsadres waar gewoond of gewerkt wordt (verblijfsfunctie). Zij betalen een maximumtarief voor het basisverbruik. Het verbruik dat hierboven valt wordt afgerekend op de eigen tarieven in het energiecontract. Het basisverbruik wordt gebaseerd op het gemiddelde verbruik van een Nederlands huishouden: 2.900 kWh stroom en 1.200 m³ gas per jaar. Tot het basisverbruik geldt een maximumtarief van € 0,40 per kWh elektriciteit en € 1,45 per m3 gas (inclusief overheidsheffingen en btw).

Klik hier voor alle informatie over het prijsplafond.

Wat is er per 1 januari 2024 gewijzigd in mijn energiekosten?

Per 1 januari 2024 is er het één en ander verandert in uw energiekosten. Dit zijn de wijzigingen in het kort:

  • Einde van het prijsplafond
  • Aanpassing in de energiebelastingtarieven
  • Stijging in de netbeheerkosten
  • Energietoeslag-regeling wordt beëindigd
  • Tijdelijke Noodfonds Energie wordt voortgezet

Lees in dit artikel alle informatie hierover!

Phishing-mails in de omloop

Er zijn phishing-mails uitgezonden met afzender klantenservice@innovaenergie.nl. Oplichters hebben zo misbruik gemaakt van onze naam. Inmiddels is dit tegen gegaan.

Bent u klant bij Innova Energie? Tot zo ver is er niet geconstateerd dat onze klanten zijn benaderd met een dergelijke nep e-mail. De nep e-mails hebben onderwerpen die niet relevant zijn aan uw energiezaken. Twijfelt u toch aan de echtheid van een e-mail met onze naam? Negeer het bericht en neem contact op met onze klantenservice.

Wat is het prijsplafond?

Let op, per 1 januari 2024 is de prijsplafond-regeling te komen vervallen

Het prijsplafond is een maximaal tarief wat u betaalt voor energie. Ongeacht wat de energiemarkt op dat moment doet. Dit plafond wordt ingesteld op een basisverbruik. Verbruikt u meer kWh stroom of m3 gas dan dit basisverbruik, dan betaalt u voor dat gedeelte het afgesproken tarief in uw contract.

Vanaf 1 januari 2023 t/m 31 december 2023 geldt voor gas een maximumprijs van €1,45 per m3 (tot maximaal 1.200 m3 per jaar) en voor elektriciteit €0,40 per kWh (tot maximaal 2.900 kWh per jaar).

Lees meer over het prijsplafond op innovaenergie.nl/prijsplafond 

Kan ik de energietoeslag aanvragen?

Naast de overheidsmaatregelen die voor iedereen gelden, zoals de verlaging op btw, en de vermindering van de energiebelasting, wordt er een energietoeslag uitgekeerd aan huishoudens met een laag inkomen. Deze uitkering wordt apart uitbetaald door de gemeente, en wordt dus niet doorberekend in het termijnbedrag.

Lees hier meer over de energietoeslag.

Waarom zijn de energieprijzen zo hoog?

Er is al bijna een halfjaar tekort aan gas in Europa en dat heeft deze oorzaken:

 

  • Rusland levert minder gas aan Europa. Er zijn vermoedens dat Rusland op deze manier de druk opvoert zodat de nieuwe, omstreden gaspijpleiding Nord Stream 2 snel in gebruik wordt genomen. Echter duurt dit langer dan verwacht. De gaspijpleiding is nog altijd niet in gebruik, terwijl we het heel hard kunnen gebruiken.
  • Een extra piek in de stroomprijzen ontstond nadat Frankrijk vier kernreactoren uit te zetten voor onderhoud.
  • Door een aardig koud voorjaar in 2021 zijn de gasvoorraden vrij leeggeraakt. Door de hogere energieprijzen in de zomer zijn deze vervolgens minder gevuld.
  • Gas wordt liever naar Azië geëxporteerd; er wordt daar een hogere prijs voor aangeboden.
  • Na de coronacrisis trekt de economie weer aan, waardoor de vraag naar energie vanzelf meer stijgt.
  • Door het verminderen van de gaswinning in Groningen is Nederland afhankelijker geworden van andere leveranciers in het buitenland.
  • Kolencentrales en kerncentrales in Europa worden steeds vaker gesloten. Dit betekent meer vraag naar gas om elektriciteit op te wekken.
  • Er wordt minder windenergie opgewekt doordat er minder wind is. Hierdoor stijgt de vraag naar gas automatisch.

 

Door het tekort, stijgt de vraag naar gas. Omdat stroom en gas een sterk verband met elkaar hebben, groeit naast de gasprijs, ook de stroomprijs mee. En dat betekent een extra hoge marktprijs.

Bron: nos.nl

 

Lees hier meer informatie over de hoge energieprijzen.

Kan Innova Energie mij zekerheid bieden in deze tijd?

Bij Innova Energie hebben we door onze veilige inkoopstrategie het grootste risico afgedekt. Simpel gezegd, het grootste deel van de energie die wij verkopen hebben wij ook al ingekocht (dit geldt wel alleen voor onze vaste contracten). Hierdoor hebben wij op het moment een gunstige positie, zelfs bij een komende strenge winter.

We kunnen u dus geruststellen en meegeven dat de kans erg klein is dat wij in de problemen óf in de gevarenzone komen door de huidige marktontwikkeling. Nieuwe klanten (die van harte welkom bij ons zijn!) en onze huidige klanten kunnen wij de komende tijd verzekeren van energie.

Dit maakt ook dat wij in de positie stonden om energieleverancier Sepa Green Energy B.V. over te nemen, die eerder in december 2021 failliet verklaard was als gevolg van de stijgende energieprijzen. Lees er meer in ons persbericht.

 

Lees hier meer informatie over de hoge energieprijzen.

Wat betekenen de hoge energieprijzen voor u?

Als afnemer gaat u kortgezegd meer betalen voor uw energie. Dit valt helaas niet te ontlopen en elke Nederlander en Nederlands bedrijf heeft er last van. Gelukkig heeft de overheid een besluit genomen om de energiebelastingen in 2022 te verlagen ter compensatie. Recent is er ook aangekondigd dat huishoudens met een laag inkomen een extra energietoeslag ontvangen.

Wat in deze tijd erg belangrijk is, is uw verbruik. Ga verstandig om met uw energieverbruik, met name met gas. U bespaart het meeste gas door de verwarming wat lager te zetten en uzelf dikker aan te kleden. Bekijk hier nog een aantal praktische tips om energie te besparen in de wintermaanden.

Wanneer en hoeveel u meer gaat betalen ligt geheel aan uw contract.

Ik heb een vast contract

Dan verandert er op dit moment niets, totdat uw contract afloopt. Daarna zal u weer opnieuw een contract moeten afsluiten of uw huidige moeten verlengen. Hierbij kunt u kiezen uit een variabel contract of een vast contract (momenteel bieden wij alleen 1-jarige en 3-jarige vaste contracten aan) en gelden de energietarieven van dat moment. Dit is van te voren niet te voorspellen. Log in Mijn Innova en bekijk onder “Producten” wanneer uw contract afloopt. Wij kunnen u in ieder geval wél verzekeren van energie in deze onrustige tijd.

Ik heb een variabel contract

Dan zijn uw variabele tarieven per 1 januari 2022 helaas verhoogd, omdat uw vorige energietarief niet meer aansluit op de marktprijs. U heeft hier per e-mail of brief informatie over ontvangen. Je vindt het nieuwe tariefblad ook hier: innovaenergie.nl/tarieven.

Wij zijn genoodzaakt de extra tariefwijziging in te zetten, omdat wij als relatief kleine partij risico lopen met variabele contracten. De inkoopprijzen voor variabele tarieven liggen een stuk hoger dan de huidige marktprijs en bovendien is het lastig te voorspellen tot wanneer variabele klanten bij ons blijven (zij mogen hun contract op elk gewenst moment opzeggen en betalen geen opzegvergoeding). Helaas kunnen wij niet anders dan dit financiële risico zoveel mogelijk in te perken en deze tariefwijziging in te zetten. We begrijpen maar al te goed dat dit een tegenvaller is, maar bedenk dat we hiermee u als variabele klant meer zekerheid kunnen bieden.

Uiteraard kunnen de variabele tarieven ook weer verlaagd worden, als de marktprijs zakt! We houden het goed in de gaten.

Ik wil klant worden bij jullie

Dat kan zeker! Ga naar de homepage en vul onze tool in! Wij kunnen u verzekeren van energie in deze onrustige tijd. Momenteel bieden wij alleen 1-jarige en 3-jarige vaste contracten aan.

 

Lees hier meer informatie over de hoge energieprijzen.

Het inloggen op Mijn Innova lukt niet. Wat nu?

Controleer voor de zekerheid of u uw klantnummer en/of wachtwoord goed heeft ingevoerd. Indien dit het geval is, kan het ook zo zijn dat uw Mijn Innova account (nog) niet geactiveerd is. U kunt zelf een nieuw wachtwoord aanvragen door op ‘’Ik ben mijn wachtwoord vergeten’’ te klikken.