Contract

Hoe werkt de nieuwe opzegvergoeding?

Als u uw energiecontract voor bepaalde tijd (vast tarief) bij ons vroegtijdig opzegt, brengen wij een opzegvergoeding in rekening. De energie voor uw resterende looptijd hebben wij namelijk al ingekocht. Met een opzegvergoeding compenseren wij dit.

Voorheen was deze opzegvergoeding standaard €50,- per product en per aansluiting (wanneer de resterende looptijd van het energiecontract korter is dan een jaar). Vanuit de ACM is hier verandering ingekomen voor klanten met kleinverbruikaansluiting. Dat is nodig omdat de energieprijzen erg fluctueren. De nieuwe opzegvergoeding is afhankelijk van het verbruik wat u nog van ons zou afnemen en de tarieven in uw energiecontract en de markt.

Uw opzegvergoeding inzien

Gebruik de opzegvergoeding-tool op Mijn Innova om in te zien hoe hoog uw opzegvergoeding zal worden (indicatie!) op een door u gekozen overstapdatum binnen de looptijd van uw contract, of neem contact met ons op om deze op te vragen. We geven u dan een indicatie van de opzegvergoeding.

Zo wordt de nieuwe opzegvergoeding berekend

De opzegvergoeding wordt nu berekend aan de hand van de onderstaande stappen (opgelegd door de ACM). Dit geldt voor energiecontracten voor bepaalde tijd (vast tarief), gesloten vanaf 1 juni 2023 voor kleinverbruikers:

  • Er wordt een schatting gemaakt van het verbruik dat u nog van ons zou afnemen tot aan het einde van uw energiecontract (deze schatting is o.b.v. uw standaard jaarverbruik en profielfracties)
  • Je komt dan uit op uw geschatte resterende verbruik. Hierover betaalt u een afkoopbedrag per kWh stroom, en per M3 gas.  
  • Het afkoopbedrag is afhankelijk van de tarieven in uw energiecontract én de tarieven die gelden op het moment van overstappen. 

In eerste instantie wordt er een indicatie gegeven. Wanneer u daadwerkelijk overstapt, ontvangt u bij uw eindnota de definitieve opzegvergoeding. Dit verschilt kan komen door drie dingen: uw standaard jaarverbruik is veranderd, uw opzegdatum is veranderd, of de profielfracties zijn veranderd.

Opgelegd door de ACM

Deze verandering in de wet voor redelijke opzegvergoedingen is een initiatief vanuit de ACM, en geldt voor alle energieleveranciers in Nederland.

Ook de manier van het berekenen van de nieuwe opzegvergoeding is opgelegd vanuit de ACM. Heeft u een vraag en/of klacht hierover? Dan kunt u terecht bij de ACM.

Hoe werkt salderen met Dynamische prijzen

Met een dynamisch energiecontract kunt u profiteren van salderen, een handige manier om uw energiekosten te verlagen. Salderen houdt in dat u de energie die u opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen kunt verrekenen met de energie die u verbruikt. Dit betekent dat wanneer u meer energie opwekt dan u verbruikt, het overschot wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. In ruil daarvoor ontvangt u een vergoeding of tegoed op uw energierekening.

Met een dynamisch energiecontract wordt salderen nog interessanter. Aangezien de energieprijzen fluctueren op basis van de markt, kunt u uw overtollige energie terugleveren op momenten waarop de energieprijzen hoog zijn. Op die manier krijgt u een hogere vergoeding voor uw opgewekte energie. U kunt dus nog meer besparen op uw energiekosten en uw duurzame inspanningen worden extra beloond.

Door te kiezen voor een dynamisch energiecontract met salderen, kunt u dus niet alleen uw energierekening verlagen, maar ook een positieve bijdrage leveren aan het milieu.

Waarom is een slimme meter verplicht?

Een vereiste is het hebben van een slimme meter. Het is namelijk essentieel voor ons om nauwkeurig te kunnen vaststellen wanneer iemand elektriciteit en gas verbruikt. Alleen met een slimme meter kunnen we deze metingen goed uitvoeren.

Bovendien zijn we van mening dat dynamische energietarieven noodzakelijk zijn voor de verduurzaming van het energienet. Klanten moeten worden beloond wanneer ze energie verbruiken op momenten waarop er veel energie beschikbaar is, zoals op een zonnige middag wanneer de zonnepanelen een hoogtepunt bereiken in energieproductie. Ook deze beloningen kunnen alleen worden vastgesteld met behulp van een slimme meter.

Hoe werkt de facturatie?

Normaal gesproken is uw termijnbedrag gebaseerd op het verbruik over een heel jaar gedeeld door 12 om op een gemiddeld maandbedrag uit te komen dat iedere maand hetzelfde is.

Bij dynamische prijzen proberen wij zo dicht mogelijk bij de werkelijke kosten te blijven. Door stookkosten zal het verbruik waarschijnlijk ook hoger zijn in de winter dan in de zomer.
De rekening verschilt dus ook per maand.

Omdat u uw energie vooruit betaalt, schatten wij eerst in hoeveel u de volgende maand zal verbruiken. En we maken een inschatting van de energieprijzen van de volgende maand.

Wat zijn Dynamische prijzen

Energiecontracten met dynamische prijzen zijn gekoppeld aan de directe prijzen van de markt. Ook wel de spotmarkten voor elektriciteit (EPEX) en gas (LEBA). Dit betekent dat de prijzen een dag van tevoren worden vastgesteld, of zelfs per uur. Door hier slim op in te spelen kunt u energiekosten besparen en een bijdrage leveren aan een duurzame toekomst. Als energiemaatschappij bieden wij onze klanten de mogelijkheid om te profiteren van deze innovatieve manier van energieprijzen.

Naast dat de energieprijzen zijn gekoppeld aan de markt, zijn er nog andere factoren van invloed. Denk hierbij aan het tijdstip van de dag, de dag van de week, het seizoen en de vraag naar energie op dat moment. Bij dit prijsmodel wordt de prijs van energie niet vastgesteld op basis van een vaste prijs per kWh, zoals bij traditionele energietarieven.

Waar kan ik mijn EAN-code of meternummer vinden?

Uw EAN-code is verbonden aan uw elektriciteit- of gasaansluiting, niet aan uw slimme of traditionele meter. Bij een nieuwe meter verandert dit nummer dan ook niet. Uw EAN-code(s) kunt u opzoeken in het EAN-codeboek.

Uw meternummer is uiteraard wél aan uw slimme of traditionele meter verbonden. Deze kunt u dan ook vinden op de meter in de meterkast. Bij een slimme meter is deze vaak te vinden bij of onder de streepjescode, bij een traditionele meter herkent u het nummer aan de 2 beginletters ‘No’.

Annuleren binnen bedenktermijn

Wilt u uw energiecontract annuleren binnen uw bedenktermijn? Bel naar 070 -301 66 10

Hoe kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?

U kunt uw termijnbedrag snel en eenvoudig aanpassen via Mijn Innova. Wij adviseren u een redelijk termijnbedrag te kiezen, zodat u op de volgende nota niet voor onaangename financiële verrassingen komt te staan.

Via Mijn Innova kunt u niet maximaal verhogen of verlagen. Heeft u een goede reden om dit wel te doen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 070-3016610.

 

Nieuw adres of verhuizing

Het aanmelden van een extra adres of een verhuizing kunt u eenvoudig regelen via Mijn Innova

Hoe kan ik enkeltarief aanvragen?

Bent u erachter gekomen dat enkeltarief voordeliger voor u is? U kunt via klantenservice@innovaenergie.nl enkeltarief aanvragen. Bij de wijziging van dubbel- naar enkeltarief verandert er niets aan uw meter. U zult de wijziging alleen terugzien op uw jaarnota.