Gas en elektriciteit
Wat is het gemiddelde gasverbruik per maand?
Hoeveel gas een huishouden verbruikt heeft te maken met verschillende factoren. Het type woning weegt daarin vaak het zwaarst. Lees hier meer over het gemiddelde gasverbruik per maand per type woning.
Hoe kan ik mijn netbeheerder bereiken?
Wie moet ik bellen bij een storing of gaslek?
Bij storingen of een (vermoeden van) gaslek belt u het Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Dit nummer is gratis en 24 uur per dag bereikbaar.
Wanneer heb ik contact met mijn netbeheerder?
Als u een kleinverbruiker bent, heeft u alleen contact met uw netbeheerder als u uw aansluiting wilt verzwaren of verlichten. Alle andere zaken regelen wij voor u met de netbeheerder. De kosten die u aan ons betaalt voor het gebruik en onderhoud van het netwerk dragen wij ook af aan uw netbeheerder.
Bent u een grootverbruiker? Dan heeft u rechtstreeks een contract afgesloten met de netbeheerder en brengen wij u geen kosten in rekening voor het gebruik van het net. U onderhoudt zelf contact met de netbeheerder voor alle zaken die met het net en uw aansluiting te maken hebben.
Wie is mijn netbeheerder?
De netbeheerder wordt per regio bepaald. Wie de netbeheerder in uw regio is kunt u hier terug vinden. Op uw energienota’s staat tevens aangegeven wie uw netbeheerder is.
Moet ik stroom en gas afnemen bij dezelfde energieleverancier?
Nee, u bent vrij om uw gas en elektriciteit bij verschillende energieleveranciers af te nemen. Houd er wel rekening mee dat elke partij andere tarieven en voorwaarden heeft. Dat kan administratieve zorgen met zich meebrengen.
Wat is het verschil tussen groene en grijze stroom?
Groene stroom wordt opgewekt uit duurzame energiebronnen, oftewel bronnen die geen luchtvervuiling en weinig CO2-uitstoot veroorzaken. Denk hierbij aan zon, wind, water en biomassa; energie die minder belastend is voor het milieu. Grijze energie daarentegen is erg belastend voor het milieu en wordt opgewekt uit gas, steenkool en kernenergie.