Bewustwording is een eerste stap
Ondanks technologische innovaties blijft de energievraag groeien. Om deze terug te dringen moeten we niet alleen efficiënter omgaan met energie door slimme en zuinige systemen, maar bewuster worden en omgaan met de vraag naar energie. Volgens onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam, die onderzoek hebben gedaan naar de vraag naar energie in verschillende Europese steden, is bewustwording een eerste stap om de energievraag te verminderen.
“Energie is onzichtbaar. Dit is een van de moeilijkheden om individuen en huishoudens bewust te maken van de fysieke impact die de consumptie van energie op onze planeet heeft”, stellen de UvA onderzoekers.
In Amsterdam onderzocht het team de rol die informatie over energiegebruik, en fysieke en digitale ontmoetingsplaatsen gecombineerd spelen. Hoe kunnen ‘harde’ data als energiemeters en ‘zachte’ data als persoonlijke ervaringen hand in hand gaan met face-to-face interacties? En wat is daarvan het effect?
Geld is niet de belangrijkste factor
Het UvA team concludeert dat, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, geld niet altijd de belangrijkste factor is als het om energiereductie gaat. Morele overwegingen en de wens voor efficiëntie spelen ook een belangrijke rol. Mensen zijn ook bereid hun energiebehoefte te verminderen vanuit een morele verplichting of voor persoonlijk zelfvertrouwen en tevredenheid.
Een tweede conclusie van het onderzoeksteam is dat face-to-face interacties in een gemeenschap cruciaal zijn om vertrouwen te winnen en persoonlijke verhalen te delen. Ze werken zo als trigger om discussies op gang te brengen. Dankzij face-to-face interacties hebben digitale platforms vervolgens grotere kans dat data en informatie worden gedeeld die bewustwording kunnen vergroten.
Oftewel, een combinatie van persoonlijke verhalen ondersteund door harde cijfers, hebben het grootste effect op bewustwording. Door zinvolle discussies met elkaar op gang te brengen stimuleren we onze bewustwording.
Bron: UvA