Duurzame energieoplossingen

Waar moet ik rekening mee houden als ik zonnepanelen wil?

Om zonnepanelen zonder zorgen op uw dak te installeren zijn er veel zaken waar u rekening mee moet houden. Meer informatie vindt u op onze website of vraag de snelgids zonnepanelen aan. Natuurlijk kunt u ook in gesprek met een van onze adviseurs. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Wat is het verschil tussen salderen en terugleveren?

Salderen is het aftrekken van de opgewekte kWh van de energierekening en met terugleveren bedoelen we het teruggeven van kWh aan het elektriciteitsnet. Het verschil zit met name in de vergoeding. Bij salderen is dit hetzelfde bedrag als u normaal betaalt (inclusief belastingen) en bij terugleveren is dit een kaal leveringstarief dat u per kWh ontvangt (exclusief belastingen).

Kortom; het teruglevertarief geldt wanneer u op jaarbasis meer elektriciteit opwekt dan verbruikt, de rest wordt gesaldeerd.

Wat is salderen en hoe werkt dat?

Salderen is een wettelijke regeling die bepaalt dat uw energieleverancier de stroom die u terug levert, verrekent met uw verbruik. Opgewekte stroom gaat eerst naar uw apparaten en dan naar het stroomnet, waarvoor u hetzelfde bedrag ontvangt als u voor uw stroom betaalt. Hiervoor moet het zonnepanelensysteem zijn aangemeld op www.energieleveren.nl.

Heeft u een grootverbruikaansluiting? Dan kunt u niet salderen maar wel terugleveren.

Wat is het rendement van zonnepanelen?

Het rendement van zonnepanelen hangt af van verschillende factoren, zoals het dakoppervlakte en natuurlijk de jaarlijkse hoeveelheid zonlicht op uw dak. Wilt u weten wat zonnepanelen op uw dak kunnen opleveren? Doe de dakscan!

Mogen zonnepanelen ook op een huurpand?

Ja, ook als u uw woning of bedrijfspand huurt kunt u stroom opwekken met zonnepanelen. Maak hiervoor wel duidelijke afspraken met uw verhuurder. De overheid en veel gemeenten hebben standaardcontracten waarin staat wie welke kosten maakt en wie welke opbrengsten ontvangt.

Is mijn dak geschikt voor zonnepanelen?

Of uw dak geschikt is hangt af van verschillende factoren, zoals de dakconstructie, de kwaliteit van de dakbedekking en natuurlijk de jaarlijkse hoeveelheid zonlicht op uw dak. Wilt u weten welk rendement u kunt halen uit zonnepanelen op uw dak? Doe dan de dakscan of vraag een adviesgesprek aan.

Hoe duurzaam is jullie energie?

Bij Innova Energie bent u verzekerd van 100% groene stroom. Met energie uit water, wind en zon dragen wij ons steentje bij aan een betere toekomst. Voor gas is het helaas nog niet mogelijk om dit landelijk groen aan te bieden. Daarom leveren wij aardgas van Gasterra.

Meer weten? Bekijk ons stroometiket!

Hoe kan ik mijn netbeheerder bereiken?

Hieronder vindt u een overzicht van alle regionale netbeheerders met links naar hun contactpagina. U heeft alleen rechtstreeks met uw netbeheerder te maken als u grootverbruiker bent.

Coteq Netbeheer (voorheen Cogas)

Enduris

Enexis

Liander

RENDO

Stedin

Westland Infra

Wie moet ik bellen bij een storing of gaslek?

Bij storingen of een (vermoeden van) gaslek belt u het Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Dit nummer is gratis en 24 uur per dag bereikbaar.

Wanneer heb ik contact met mijn netbeheerder?

Als u een kleinverbruiker bent, heeft u alleen contact met uw netbeheerder als u uw aansluiting wilt verzwaren of verlichten. Alle andere zaken regelen wij voor u met de netbeheerder. De kosten die u aan ons betaalt voor het gebruik en onderhoud van het netwerk dragen wij ook af aan uw netbeheerder.

Bent u een grootverbruiker? Dan heeft u rechtstreeks een contract afgesloten met de netbeheerder en brengen wij u geen kosten in rekening voor het gebruik van het net. U onderhoudt zelf contact met de netbeheerder voor alle zaken die met het net en uw aansluiting te maken hebben.