Termijnbedrag
Waar vind ik informatie over mijn termijnnota?
Uw termijnnota is de factuur die u elke maand ontvangt waarmee wij uw termijnbedrag in rekening brengen. Alles over deze nota vindt u op de termijnnota-uitlegpagina:
Hier leest u alles over uw termijnnota
Wat gebeurt er als ik de energienota’s niet langer betaal?
Als u de betalingsregeling niet nakomt en/of de nota’s niet langer kunt betalen, ontvangt u een herinnering. Wanneer u na de herinnering de betaling niet voldoet ontvangt u een aanmaning. Als er zowel op de herinnering als de aanmaning geen betaling volgt, ontbinden wij de betalingsregeling en krijgt u een laatste verzoek om het totaal openstaande bedrag binnen vijf dagen aan ons te voldoen.
Volgt er dan weer geen betaling, dan kunnen wij geen regeling meer treffen en dragen wij de vordering over aan een incassobureau. Blijven betalingen zowel bij ons als het incassobureau uit, dan zijn wij genoodzaakt uw contract en in dit geval ook uw energielevering te beëindigen.
Aanmaningskosten
Voorkom extra kosten en betaal tijdig. Als wij uw betaling niet voor de genoemde datum ontvangen, dan zijn wij genoodzaakt aanmaningskosten van minimaal €15,- (inclusief btw) in rekening te brengen per openstaande nota. Als de betaling uitblijft, zijn wij genoodzaakt de vordering 14 dagen na dagtekening van de aanmaning uit handen te geven aan een derde partij.
Incassokosten
Als een vordering ter incasso wordt aangeboden aan een derde partij, dan kan deze partij extra kosten in rekening brengen. De totale buitengerechtelijke kosten voor een aanmaning, (slot)sommatie en de kosten van een derde partij zijn maximaal de wettelijk toegestane buitengerechtelijke kosten alsmede verschuldigde rente per nota, conform de Wet normering buitengerechtelijke Incassokosten (WIK).
Hoofdsom | Percentage bovenop de oorspronkelijke factuur | Opmerkingen |
Over de som van €0 tot €2.500 | 15% | Minimaal € 40,- |
Over de som van €2.500 tot €5.000 | 10% | |
Over de som van €5.000 tot €10.000 | 5% | |
Over de som van €10.000 tot €200.000 | 1% | |
Over de som van €200.000 of meer | 0,5% | Maximaal € 6.775,- |
Einde levering
Als u meerdere nota’s bij ons heeft openstaan, dan kunnen wij overgaan tot het beëindigen van levering van energie. Als uw energielevering is beëindigd in verband met wanbetaling kunnen wij de levering alleen hervatten als de volledige schuld bij ons is voldaan, inclusief eventuele incassokosten. Als wij de energielevering hervatten, kunnen wij u om een borg vragen.
Waarom is mijn termijnbedrag aangepast?
Vanaf het moment dat wij de levering zijn gestart, ontvangt u na elke 12 maanden een jaarnota. Wij vragen u van tevoren uw meterstanden aan ons door te geven of lezen deze van uw slimme meter uit. Wij controleren of de meterstanden aansluiten op de vorige meterstanden die zijn doorgegeven. Als dit niet het geval is dan nemen wij contact met u op. Daarna ontvangt u binnen zes weken de jaarnota via e-mail of post. U kunt uw jaarnota’s ook inzien via Mijn Innova.
Waarom is er een termijnbedrag geïncasseerd terwijl ik al ben overgestapt?
Het kan gebeuren dat zowel uw oude als nieuwe energieleverancier rond de overstapperiode een bedrag bij u in rekening brengt. De door u betaalde termijnbedragen worden altijd verrekend op de eindnota, zo betaalt u nooit teveel. Mocht u onverhoopt toch teveel hebben betaalt? Dan ontvangt u het restbedrag gewoon terug of wordt deze verrekend met eventuele openstaande facturen.
Waarom is mijn termijnbedrag anders dan op de offerte?
Wij vermelden in de offerte altijd het termijnbedrag op basis van het jaarverbruik dat u aan ons heeft doorgegeven. Na uw aanmelding vragen wij bij de netbeheerder het standaard jaarverbruik van uw leveringsadres op en rekenen wij het termijnbedrag na. Daardoor kan het werkelijke termijnbedrag afwijken van het bedrag in uw offerte.
Hoe kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?
U kunt uw termijnbedrag snel en eenvoudig aanpassen via Mijn Innova. Wij adviseren u een redelijk termijnbedrag te kiezen, zodat wij samen met u voorkomen dat u op de volgende jaarnota voor onaangename financiële verrassingen komt te staan. Wilt u weten of uw huidige termijnbedrag nog steeds verstandig is? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Hoe wordt mijn termijnbedrag bepaald?
Wij bepalen het termijnbedrag aan de hand van het gemiddelde jaarverbruik van de afgelopen drie jaar op het leveringsadres en tellen de leveringskosten, netbeheerkosten, vaste leveringskosten, belastingen en, als dat van toepassing is, vermindering energiebelasting bij elkaar op.
Waaruit bestaat mijn termijnbedrag?
Het bedrag dat u maandelijks betaalt bestaat uit leveringskosten voor elektriciteit en/of gas, netbeheerkosten, energiebelasting en opslag duurzame energie. Daarnaast ontvangt u vermindering energiebelasting wanneer uw pand een verblijfsfunctie heeft.
Heeft u een grootzakelijke aansluiting? Dan betaalt u de netbeheerkosten direct aan uw netbeheerder.