Hoe lang mag je bij een laadpaal staan?
Inhoud
Hoe lang mag je bij een laadpaal staan?
Parkeren bij een laadpaal: zo zit het
Oplaadpunten voor elektrische auto’s zijn nog redelijk nieuw in het verkeerlandschap. We zien dat er regelmatig verwarring ontstaat omtrent de regels en wetgeving met betrekking tot openbare laadpalen/oplaadpunten voor elektrische auto’s. Dit artikel schept duidelijk over hoe lang je bij een laadpaal mag staan en wanneer je een boete krijgt bij het parkeren op zo’n oplaadplek.
Hoe lang mag je bij een laadpaal staan?
We gaan er bij de vraag ‘Hoe lang je bij een laadpaal plek mag staan’ van uit dat het gaat om een elektrische auto die aan de oplader zit. Met een gewone auto mag je nooit parkeren of staan op een oplaadplek en kan je sowieso een boete verwachten. Als de elektrische auto 100% is opgeladen is het de bedoeling dat deze zo snel mogelijk verplaatst wordt. Je riskeert namelijk een boete voor ‘parkeren op parkeergelegenheid met ander doel dan aangegeven wijze’. Er is geen aangeduid tijdslimiet voor de tijd tussen dat de auto 100% is opgeladen en het weghalen omdat dit ook lastig te controleren is. Het is dus een beetje een grijs gebied waar elke gemeente net anders mee omgaat. Indien er een boete wordt uitgedeeld, is de kans aanwezig dat deze teruggevorderd kan worden. Zeker als de auto er enkele uren heeft gestaan of als er bewezen kan worden dat het de enige elektrische auto in de buurt is.

Binnen één minuut weten wat u betaalt voor uw energie?
Boete parkeren elektrisch oplaadpunt
Een oplaadpunt voor elektrische auto’s is geen parkeerplek, maar een oplaadplek. De oplaadplek mag dan ook te allen tijden niet worden gezien als een parkeerplek. Dit terwijl er wel altijd een blauw parkeerbord (met onderschrift) op de plek staat. Dat kan dus verwarrend zijn. De boete voor het parkeren op een elektrisch oplaadpunt bedraagt €90,- exclusief administratiekosten. Er is een uitzondering: als er een parkeerbord staat met de onderschrift ‘alleen voor elektrische voertuigen’ staat, mag een elektrische auto hier wel parkeren zonder opladen. Hier
Nederland kent drie ‘parkeerborden’ voor elektrische auto’s
Bord 1 en 2 betekenen hetzelfde: hier mag een elektrische auto worden geparkeerd, mits deze aan het opladen is. Bij het derde bord mag een elektrische auto worden geparkeerd, zonder de eis dat deze aan het opladen is. Dit laatste bord is bedoeld om het rijden van elektrische auto’s te promoten. Overigens is de EU bezig om een universeel bord te ontwikkelen voor elektrische auto parkeerplekken. Dat is wel zo handig! Zo weet u precies of en hoe lang je bij een laadpaal mag staan.

Bron: nhnieuws.nl
Deel dit verhaal >
- All
- Algemeen & Nieuws
- Algemene vragen
- Betaalgegevens
- Betaalmogelijkheden
- Cashback
- Contract
- Duurzaam
- Dynamische prijzen
- Eerste maandnota
- Eindafrekening
- Energiezaken
- Facturen en betalen
- Factuuruitleg
- Foessielvrije toekomst
- Gas en elektriciteit
- Hulp bij inloggen
- Ik heb een klacht, wat nu?
- Inloggen
- Innova Energie Zonnepanelencollectief
- Invoering vaste terugleveringskosten
- Jaarafrekening
- Klachten procedure
- Klant worden
- Klant worden
- Klanten
- Looptijd
- Loyaliteitsbonus
- Maandelijks energierapport
- Meest gestelde vragen
- Meterstanden
- Nieuwe aanmelding
- Noodgevallen
- Opzeggen
- Opzegvergoeding
- Over de hoge energieprijs
- Over de wijzigingen per 1 januari 2024
- Over het prijsplafond
- Persoonsgegevens
- Problemen met betalen?
- Reactie Persbericht AD
- Slimme meter
- Stroometiket
- Stroomstoring
- Tarieven
- Termijnbedrag
- Terugleveren
- Vaste terugleveringskosten
- Verhuizing
- Verlengen
- Voorwaarden
- Zonnepanelen
Innova Energie kiest er bewust voor om voorlopig uurprijzen te hanteren. De overstap naar kwartierprijzen is complex en sluit niet altijd aan bij het verbruiksgedrag van onze klanten. De meeste apparaten gebruiken namelijk langer dan een kwartier per cyclus. We verwachten kwartierprijzen in 2026 te kunnen aanbieden. Lees meer in onze blog.
Door investeringen in duurzame energie en het aanpassen van het elektriciteitsnet.
In de praktijk is een dynamisch energiecontact vaak voordeliger dan een vast of variabel contract. Daarom is het voor veel mensen een interessante optie. Maar vooral als je een groot deel van je energiegebruik in de daluren kunt plannen is een dynamisch energiecontact een ideale optie.
Hou je niet van onzekerheid over je energieprijzen? Of gebruik je vooral tijdens de piekmomenten stroom en gas? Dan is een dynamisch energiecontract voor jou mogelijk niet de beste keuze.
Aan de basis van de tarieven van ons dynamische energiecontract staat de marktprijs van het stroom of gas. Deze prijs verandert voor stroom elk uur en voor gas elke dag. Over die marktprijs betaal je btw en vervolgens komt ook de energiebelasting er nog bij. Het tarief dat jij betaalt voor onze dynamische energie bestaat dus uit de marktprijs, btw en de energiebelasting.
Dat hangt af van jouw situatie. Bij Innova Energie bieden we verschillende contractvormen aan: vaste tarieven voor zekerheid of Innova Dynamisch voor wie wil profiteren van de marktprijs per uur. Gebruik je overdag veel stroom of heb je zonnepanelen? Dan kan dynamisch voordeliger uitpakken. Wil je liever zekerheid over je maandkosten? Dan past een vast contract beter. Bekijk onze energiecontracten voor meer informatie.

