Voorwaarden

Hier vindt u alle voorwaarden die van toepassing zijn op onze producten.

Onduidelijk welke voorwaarden voor u gelden? Neem contact op met onze klantenservice en wij zoeken het voor u uit.


 

Voorwaarden elektriciteit en gas voor particuliere afnemers

Nu downloaden Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan particuliere kleinverbruikers 2017

Nu downloaden Contract- en productvoorwaarden particulier (contracten afgesloten vanaf 1 juni 2023)

Nu downloaden Dynamic Pricing Contract- en productvoorwaarden particulier (contracten afgesloten vanaf 1 juni 2023)

Nu downloaden Modelformulier voor ontbinding/herroeping


 

Voorwaarden elektriciteit en gas voor zakelijke afnemers

Nu downloaden Algemene Voorwaarden voor de levering van Elektriciteit en Gas aan zakelijke Groot- en Kleinverbruikaansluitingen 2018 (contracten afgesloten vanaf 1 juli 2018)

Nu downloaden Contract- en productvoorwaarden zakelijk (contracten afgesloten vanaf 1 juni 2023)

Nu downloaden Dynamic Pricing Contract- en productvoorwaarden zakelijk (contracten afgesloten vanaf 1 juni 2023)


 

Voorwaarden voor particulier en zakelijk

Nu downloaden Algemene Voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers 2013

Nu downloaden Aansluit- en transportovereenkomst voor elektriciteit en/of gas

Nu downloaden Kwaliteitscriteria kleinverbruikers (particulier & zakelijk)

Nu downloaden Incassokosten

Nu downloaden Actievoorwaarden Duux & Innova zomeractie 2021


 

Algemene voorwaarden Innova Duurzaam

Nu downloaden


 

Privacy verklaring Innova Energie B.V.

 Nu bekijken


 

Gedragscodes

Om u de kwaliteit te garanderen die u van uw partners en leveranciers gewend bent, hanteren wij gedragscodes afgestemd met de brancheorganisatie Energie-Nederland.

Nu downloaden Gedragscode Consument en Energieleverancier

Nu downloaden Aanvullende verklaring energieleveranciers bij “Gedragscode Consument en Energieleverancier” (Individuele informatieplicht m.b.t. energiecontracten met dynamische prijzen)

Nu downloaden Gedragscode Leveranciers Slimme Meters 2012

Nu downloaden Verklaring Naleving Gedragscode voor Leveranciers

 


 

Veelgestelde vragen

Voorwaarden

Hoe werkt de nieuwe opzegvergoeding?

Als u uw energiecontract voor bepaalde tijd (vast tarief) bij ons vroegtijdig opzegt, brengen wij een opzegvergoeding in rekening. De energie voor uw resterende looptijd hebben wij namelijk al ingekocht. Met een opzegvergoeding compenseren wij dit.

Voorheen was deze opzegvergoeding standaard €50,- per product en per aansluiting (wanneer de resterende looptijd van het energiecontract korter is dan een jaar). Vanuit de ACM is hier verandering ingekomen voor klanten met kleinverbruikaansluiting. Dat is nodig omdat de energieprijzen erg fluctueren. De nieuwe opzegvergoeding is afhankelijk van het verbruik wat u nog van ons zou afnemen en de tarieven in uw energiecontract en de markt.

Uw opzegvergoeding inzien

Gebruik de opzegvergoeding-tool op Mijn Innova om in te zien hoe hoog uw opzegvergoeding zal worden (indicatie!) op een door u gekozen overstapdatum binnen de looptijd van uw contract, of neem contact met ons op om deze op te vragen. We geven u dan een indicatie van de opzegvergoeding.

Zo wordt de nieuwe opzegvergoeding berekend

De opzegvergoeding wordt nu berekend aan de hand van de onderstaande stappen (opgelegd door de ACM). Dit geldt voor energiecontracten voor bepaalde tijd (vast tarief), gesloten vanaf 1 juni 2023 voor kleinverbruikers:

  • Er wordt een schatting gemaakt van het verbruik dat u nog van ons zou afnemen tot aan het einde van uw energiecontract (deze schatting is o.b.v. uw standaard jaarverbruik en profielfracties)
  • Je komt dan uit op uw geschatte resterende verbruik. Hierover betaalt u een afkoopbedrag per kWh stroom, en per M3 gas.  
  • Het afkoopbedrag is afhankelijk van de tarieven in uw energiecontract én de tarieven die gelden op het moment van overstappen. 

In eerste instantie wordt er een indicatie gegeven. Wanneer u daadwerkelijk overstapt, ontvangt u bij uw eindnota de definitieve opzegvergoeding. Dit verschilt kan komen door drie dingen: uw standaard jaarverbruik is veranderd, uw opzegdatum is veranderd, of de profielfracties zijn veranderd.

Opgelegd door de ACM

Deze verandering in de wet voor redelijke opzegvergoedingen is een initiatief vanuit de ACM, en geldt voor alle energieleveranciers in Nederland.

Ook de manier van het berekenen van de nieuwe opzegvergoeding is opgelegd vanuit de ACM. Heeft u een vraag en/of klacht hierover? Dan kunt u terecht bij de ACM.

Waar vind ik informatie over mijn eindnota?

 

Als de energielevering van één of meerdere producten bij uw adres wordt gestopt, ontvangt u een eindnota. Hiermee vindt de verrekening plaats van uw betaalde termijnbedragen met de daadwerkelijk kosten van uw energieverbruik.

 

Hier leest u alles over uw eindnota

Waar vind ik informatie over mijn jaarnota?

 

Elke 365 dagen aan energielevering ontvangt u een jaarnota waarmee de jaarverrekening plaatsvindt. Alles over uw jaarnota vindt u op de jaarnota-uitlegpagina:

 

Hier leest u alles over uw jaarnota

Waar vind ik informatie over mijn termijnnota?

 

Uw termijnnota is de factuur die u elke maand ontvangt waarmee wij uw termijnbedrag in rekening brengen. Alles over deze nota vindt u op de termijnnota-uitlegpagina:

 

Hier leest u alles over uw termijnnota

Waar kan ik mijn EAN-code of meternummer vinden?

Uw EAN-code is verbonden aan uw elektriciteit- of gasaansluiting, niet aan uw slimme of traditionele meter. Bij een nieuwe meter verandert dit nummer dan ook niet. Uw EAN-code(s) kunt u opzoeken in het EAN-codeboek.

Uw meternummer is uiteraard wél aan uw slimme of traditionele meter verbonden. Deze kunt u dan ook vinden op de meter in de meterkast. Bij een slimme meter is deze vaak te vinden bij of onder de streepjescode, bij een traditionele meter herkent u het nummer aan de 2 beginletters ‘No’.

Annuleren binnen bedenktermijn

Wilt u uw energiecontract annuleren binnen uw bedenktermijn? Bel naar 070 -301 66 10

Hoe kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?

U kunt uw termijnbedrag snel en eenvoudig aanpassen via Mijn Innova. Wij adviseren u een redelijk termijnbedrag te kiezen, zodat u op de volgende nota niet voor onaangename financiële verrassingen komt te staan.

Via Mijn Innova kunt u niet maximaal verhogen of verlagen. Heeft u een goede reden om dit wel te doen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 070-3016610.

 

Hoe kan ik mijn opzegvergoeding van de vorige leverancier declareren?

Heeft uw vorige leverancier een opzegvergoeding bij u in rekening gebracht voor het overstappen en zouden wij die aan u vergoeden? Stuur dan uw gehele eindnota naar klantenservice@innovaenergie.nl. Houdt u er rekening mee dat dit niet geldt voor teruggevorderde vergoedingen/cadeaus.

De eindnota van de vorige leverancier dient tenminste het volgende te bevatten:

– De gehele eindnota (het liefst in PDF);
– Het gespecificeerde bedrag van de opzegvergoeding;
– De naam van de contractant (indien anders, graag uitleg meesturen);
– Het leveringsadres inclusief EAN-codes;
– De einddatum op de eindnota moet aansluiten op onze startdatum.

Nieuw adres of verhuizing

Het aanmelden van een extra adres of een verhuizing kunt u eenvoudig regelen via Mijn Innova

Hoe kan ik enkeltarief aanvragen?

Bent u erachter gekomen dat enkeltarief voordeliger voor u is? U kunt middels [contactformulier] enkeltarief aanvragen. Bij de wijziging van dubbel- naar enkeltarief verandert er niets aan uw meter. U zult de wijziging alleen terugzien op uw jaarnota.