De stijgende energietarieven

De energieprijzen blijven schommelen en het is onzeker wat de toekomst ons biedt. En dat betekent onrust in de energiemarkt en mogelijk bij u als consument of ondernemer. Met de informatie op deze pagina proberen wij uw vragen te beantwoorden en een stukje zekerheid mee geven.

Wij zijn met het kabinet en andere energieleveranciers in overleg om de energierekening omlaag te krijgen. De laatste details worden nog uitgewerkt. Zodra wij kunnen delen wat de oplossing wordt en wat dit voor u betekent, zullen wij dit hier plaatsen. Houd deze pagina in de gaten.

 

Wat is het compensatiepakket en prijsplafond?

(Update: 30-09-2022 – 11:30)

Het compensatiepakket zoals aangekondigd bestaat uit 4 onderdelen: een prijsplafond per 1 januari voor een basisverbruik, het voorkomen van onnodige afsluitingen, een noodfonds en het stroomlijnen van het hulpaanbod bij betalingsachterstanden.

Er moeten nog veel details van het pakket worden ingevuld, door overheid en energieleveranciers. Zo is de door het kabinet genoemde invulling van het prijsplafond nog niet definitief. De komende dagen en weken gaan de energieleveranciers samen met het kabinet de verschillende onderdelen van het pakket verder uitwerken. Wij hopen jullie spoedig meer informatie te kunnen geven.

Prijsplafond

Moet ik mij aanmelden voor het prijsplafond?

Als u in aanmerking komt voor het prijsplafond, dan wordt deze vanaf 1 januari 2023 automatisch voor u ingesteld.

De verwachting is dat de de overheid het plafond in ieder geval instelt voor particuliere gebruikers met een kleinverbruik aansluiting (dit komt neer op bijna elk huishouden in Nederland)

Als uw energietarief hoger is dan het plafond, betaalt u vanaf 1 januari 2023 maximaal de plafondprijs voor uw energie.

Let op! Dit is tot het basisverbruik. Verbruikt u meer kWh stroom of m3 gas dan dit basisverbruik, dan betaalt u voor dat gedeelte het afgesproken tarief in uw contract.

Wat is het prijsplafond?

Het prijsplafond is een maximaal tarief wat u betaalt voor energie. Ongeacht wat de energiemarkt op dat moment doet. Dit plafond wordt ingesteld op een basisverbruik. Verbruikt u meer kWh stroom of m3 gas dan dit basisverbruik, dan betaalt u voor dat gedeelte het afgesproken tarief in uw contract.

Welk tarief ga ik betalen met het prijsplafond?

Het maximale tarief van het prijsplafond is nog niet bekend gemaakt. Zit uw tarief eronder dan gaat u uiteraard niet meer betalen. Zit uw tarief erboven dan betaalt u tot het basisverbruik het maximale tarief en daarna het tarief in uw contract.

Vanaf wanneer geldt het prijsplafond?

Vanaf 1 januari 2023 gaat het prijsplafond in. De overheid en energieleveranciers werken de details momenteel uit.

 


Wat betekenen de hoge energieprijzen voor u?

Als afnemer betaalt u kortgezegd een hoger tarief voor uw stroom, maar met name voor uw gas. Dit valt helaas niet te ontlopen en elke Nederlander en Nederlands bedrijf heeft er last van. Gelukkig heeft de overheid een besluit genomen om de energiebelastingen in 2022 te verlagen ter compensatie. Ook hebben huishoudens met een laag inkomen een extra energietoeslag ontvangen én tot 1-1-2023 is de btw op energie aangepast naar 9%. Vanaf 1-1-2023 gaan andere koopkrachtregelingen in, zoals het prijsplafond.

Wat in deze tijd erg belangrijk is, is uw verbruik. Ga verstandig om met uw energieverbruik, met name met gas. U bespaart het meeste gas door de verwarming wat lager te zetten en uzelf dikker aan te kleden. Bekijk hier 5 praktische tips om energie te besparen. U kunt er meer mee besparen dat u denkt!

Wanneer en hoeveel u meer gaat betalen ligt geheel aan uw contract:

Ik heb een vast contract

Dan verandert er op dit moment niets, totdat uw contract afloopt. Daarna zal u weer opnieuw een contract moeten afsluiten of uw huidige moeten verlengen. Hierbij kunt u kiezen uit een variabel contract of een vast contract en gelden de energietarieven van dat moment. Dit is van te voren niet te voorspellen. Log in Mijn Innova en bekijk onder “Producten” wanneer uw contract afloopt. Wij kunnen u in ieder geval wél verzekeren van energie in deze onrustige tijd.

Ik heb een variabel contract

Dan worden uw tarieven tussentijds aangepast zodat deze meer aansluit op de marktprijs. U ontvangt als klant met een variabel contract per e-mail of brief informatie over wijzigingen. U vindt het nieuwe tariefblad ook hier: innovaenergie.nl/tarieven.

 

De oorzaken van het tekort aan gas

Er is al bijna een driekwartjaar tekort aan gas in Europa en dat heeft deze oorzaken:

 

  • Rusland levert minder gas aan Europa,  onder andere vanwege de politieke beweegredenen. Echter duurt de beperking veel langer dan verwacht.
  • Door een aardig koud voorjaar in 2021 zijn de gasvoorraden vrij leeggeraakt. Door de hogere energieprijzen in de zomer zijn deze vervolgens minder gevuld.
  • Gas wordt liever naar Azië geëxporteerd; er wordt daar een hogere prijs voor aangeboden.
  • Na de coronacrisis trekt de economie weer aan, waardoor de vraag naar energie vanzelf meer stijgt.
  • Door het verminderen van de gaswinning in Groningen is Nederland afhankelijker geworden van andere leveranciers in het buitenland.
  • Kolencentrales en kerncentrales in Europa worden steeds vaker gesloten. Dit betekent meer vraag naar gas om elektriciteit op te wekken.
  • Er wordt minder windenergie opgewekt doordat er minder wind is. Hierdoor stijgt de vraag naar gas automatisch.

 

Door het tekort, stijgt de vraag naar gas. Omdat stroom en gas een sterk verband met elkaar hebben, groeit naast de gasprijs, ook de stroomprijs mee. En dat betekent een extra hoge marktprijs.

Bron: nos.nl