Contract
Hoe werkt de nieuwe opzegvergoeding?
Als u uw energiecontract voor bepaalde tijd (vast tarief) bij ons vroegtijdig opzegt, brengen wij een opzegvergoeding in rekening. De energie voor uw resterende looptijd hebben wij namelijk al ingekocht. Met een opzegvergoeding compenseren wij dit.
Voorheen was deze opzegvergoeding standaard €50,- per product en per aansluiting (wanneer de resterende looptijd van het energiecontract korter is dan een jaar). Vanuit de ACM is hier verandering ingekomen voor klanten met kleinverbruikaansluiting. Dat is nodig omdat de energieprijzen erg fluctueren. De nieuwe opzegvergoeding is afhankelijk van het verbruik wat u nog van ons zou afnemen en de tarieven in uw energiecontract en de markt.
Uw opzegvergoeding inzien
Gebruik de opzegvergoeding-tool op Mijn Innova om in te zien hoe hoog uw opzegvergoeding zal worden (indicatie!) op een door u gekozen overstapdatum binnen de looptijd van uw contract, of neem contact met ons op om deze op te vragen. We geven u dan een indicatie van de opzegvergoeding.
Zo wordt de nieuwe opzegvergoeding berekend
De opzegvergoeding wordt nu berekend aan de hand van de onderstaande stappen (opgelegd door de ACM). Dit geldt voor energiecontracten voor bepaalde tijd (vast tarief), gesloten vanaf 1 juni 2023 voor kleinverbruikers:
- Er wordt een schatting gemaakt van het verbruik dat u nog van ons zou afnemen tot aan het einde van uw energiecontract (deze schatting is o.b.v. uw standaard jaarverbruik en profielfracties)
- Je komt dan uit op uw geschatte resterende verbruik. Hierover betaalt u een afkoopbedrag per kWh stroom, en per M3 gas.
- Het afkoopbedrag is afhankelijk van de tarieven in uw energiecontract én de tarieven die gelden op het moment van overstappen.
In eerste instantie wordt er een indicatie gegeven. Wanneer u daadwerkelijk overstapt, ontvangt u bij uw eindnota de definitieve opzegvergoeding. Dit verschilt kan komen door drie dingen: uw standaard jaarverbruik is veranderd, uw opzegdatum is veranderd, of de profielfracties zijn veranderd.
Opgelegd door de ACM
Deze verandering in de wet voor redelijke opzegvergoedingen is een initiatief vanuit de ACM, en geldt voor alle energieleveranciers in Nederland.
Ook de manier van het berekenen van de nieuwe opzegvergoeding is opgelegd vanuit de ACM. Heeft u een vraag en/of klacht hierover? Dan kunt u terecht bij de ACM.
Wat zijn Dynamische prijzen?
Energiecontracten met dynamische prijzen zijn gekoppeld aan de directe prijzen van de markt. Ook wel de spotmarkten voor elektriciteit (EPEX) en gas (LEBA). Dit betekent dat de prijzen een dag van tevoren worden vastgesteld. Voor gas geldt een tarief per dag en voor stroom zelfs per uur. Door hier slim op in te spelen kunt u energiekosten besparen en een bijdrage leveren aan een duurzame toekomst. Als energieleverancier bieden wij onze klanten de mogelijkheid om te profiteren van deze innovatieve manier van energieprijzen.
Waarom is een slimme meter verplicht?
Een vereiste is het hebben van een slimme meter. Het is namelijk essentieel voor ons om nauwkeurig te kunnen vaststellen wanneer iemand elektriciteit en gas verbruikt. Alleen met een (werkende) slimme meter kunnen we deze metingen goed uitvoeren.
Bovendien zijn we van mening dat dynamische energietarieven noodzakelijk zijn voor de verduurzaming van het energienet. Klanten moeten worden beloond wanneer ze energie verbruiken op momenten waarop er veel energie beschikbaar is, zoals op een zonnige middag wanneer de zonnepanelen een hoogtepunt bereiken in energieproductie. Ook deze beloningen kunnen alleen worden vastgesteld met behulp van een slimme meter.
Hoe werkt de facturatie?
Normaal gesproken is uw termijnbedrag gebaseerd op het verbruik over een heel jaar gedeeld door twaalf om op een gemiddeld maandbedrag uit te komen dat iedere maand hetzelfde is.
Bij dynamische prijzen proberen wij zo dicht mogelijk bij de werkelijke kosten te blijven. Door stookkosten zal het verbruik waarschijnlijk ook hoger zijn in de winter dan in de zomer. De rekening verschilt dus ook per maand.
Omdat u uw energie vooruit betaalt, schatten wij eerst in hoeveel u de volgende maand zal verbruiken. We maken ook een inschatting van de energieprijzen van de volgende maand. Na afloop van de maand in kwestie worden de werkelijke kosten verrekend met het betaalde voorschot van die maand.
Hoe werkt salderen met Dynamische prijzen?
Met een dynamisch energiecontract kun jij ook profiteren van salderen, een handige manier om je energiekosten te verlagen. Salderen betekent dat je de energie die je opwekt, bijvoorbeeld met zonnepanelen, kunt verrekenen met je verbruik, zodat je minder energiebelasting betaalt. Hoewel het principe van salderen hetzelfde blijft, werkt het bij dynamische contracten net anders dan bij vaste of variabele contracten.
In de praktijk werkt het als volgt:
Ieder uur geeft de slimme meter door hoeveel kWh er dat uur is verbruikt en teruggeleverd. Binnen dat uur wordt alleen het netto resultaat in rekening gebracht tegen het binnen dat uur geldende leveringstarief, inclusief op- en afslagen, energiebelasting en btw.
Voorbeeld 1: Tussen 12:00 en 13:00 verbruikt u 4 kWh en levert u 9 kWh terug. Het netto resultaat is dan -5 kWh.
Voorbeeld 2: Tussen 14:00 en 15:00 verbruikt u 14 kWh en levert u 3 kWh terug. Het netto resultaat is dan 11 kWh.
Bij de jaar- of eindafrekening worden voor de energiebelasting die netto verbruiken per uur op reguliere wijze gesaldeerd over de af te rekenen periode. Je betaalt uitsluitend energiebelasting over het positieve netto resultaat.
Voorbeeld 1: 2500 kWh verbruik en 700 kWh teruglevering = 1800 kWh netto verbruik waarover energiebelasting wordt betaald.
Voorbeeld 2: 1500 kWh verbruik en 2000 kWh teruglevering = 0 kWh netto verbruik waarover energiebelasting wordt betaald.
Waar kan ik mijn EAN-code of meternummer vinden?
Uw EAN-code is verbonden aan uw elektriciteit- of gasaansluiting, niet aan uw slimme of traditionele meter. Bij een nieuwe meter verandert dit nummer dan ook niet. Uw EAN-code(s) kunt u opzoeken in het EAN-codeboek.
Uw meternummer is uiteraard wél aan uw slimme of traditionele meter verbonden. Deze kunt u dan ook vinden op de meter in de meterkast. Bij een slimme meter is deze vaak te vinden bij of onder de streepjescode, bij een traditionele meter herkent u het nummer aan de 2 beginletters ‘No’.
Annuleren binnen bedenktermijn
Wilt u uw energiecontract annuleren binnen uw bedenktermijn? Bel naar 070 -301 66 10
Hoe kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?
U kunt uw termijnbedrag snel en eenvoudig aanpassen via Mijn Innova. Wij adviseren u een redelijk termijnbedrag te kiezen, zodat u op de volgende nota niet voor onaangename financiële verrassingen komt te staan.
Via Mijn Innova kunt u niet maximaal verhogen of verlagen. Heeft u een goede reden om dit wel te doen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 070-3016610.
Nieuw adres of verhuizing
Het aanmelden van een extra adres of een verhuizing kunt u eenvoudig regelen via Mijn Innova
Hoe kan ik enkeltarief aanvragen?
Bent u erachter gekomen dat enkeltarief voordeliger voor u is? U kunt via klantenservice@innovaenergie.nl enkeltarief aanvragen. Bij de wijziging van dubbel- naar enkeltarief verandert er niets aan uw meter. U zult de wijziging alleen terugzien op uw jaarnota.