Hoe lang mag je bij een laadpaal staan?
Parkeren bij een laadpaal: zo zit het
Oplaadpunten voor elektrische auto’s zijn nog redelijk nieuw in het verkeerlandschap. We zien dat er regelmatig verwarring ontstaat omtrent de regels en wetgeving met betrekking tot openbare laadpalen/oplaadpunten voor elektrische auto’s. Dit artikel schept duidelijk over hoe lang je bij een laadpaal mag staan en wanneer je een boete krijgt bij het parkeren op zo’n oplaadplek.
Hoe lang mag je bij een laadpaal staan?
We gaan er bij de vraag ‘Hoe lang je bij een laadpaal plek mag staan’ van uit dat het gaat om een elektrische auto die aan de oplader zit. Met een gewone auto mag je nooit parkeren of staan op een oplaadplek en kan je sowieso een boete verwachten. Als de elektrische auto 100% is opgeladen is het de bedoeling dat deze zo snel mogelijk verplaatst wordt. Je riskeert namelijk een boete voor ‘parkeren op parkeergelegenheid met ander doel dan aangegeven wijze’. Er is geen aangeduid tijdslimiet voor de tijd tussen dat de auto 100% is opgeladen en het weghalen omdat dit ook lastig te controleren is. Het is dus een beetje een grijs gebied waar elke gemeente net anders mee omgaat. Indien er een boete wordt uitgedeeld, is de kans aanwezig dat deze teruggevorderd kan worden. Zeker als de auto er enkele uren heeft gestaan of als er bewezen kan worden dat het de enige elektrische auto in de buurt is.
Binnen één minuut weten wat u betaalt voor uw energie?
Boete parkeren elektrisch oplaadpunt
Een oplaadpunt voor elektrische auto’s is geen parkeerplek, maar een oplaadplek. De oplaadplek mag dan ook te allen tijden niet worden gezien als een parkeerplek. Dit terwijl er wel altijd een blauw parkeerbord (met onderschrift) op de plek staat. Dat kan dus verwarrend zijn. De boete voor het parkeren op een elektrisch oplaadpunt bedraagt €90,- exclusief administratiekosten. Er is een uitzondering: als er een parkeerbord staat met de onderschrift ‘alleen voor elektrische voertuigen’ staat, mag een elektrische auto hier wel parkeren zonder opladen. Hier
Nederland kent drie ‘parkeerborden’ voor elektrische auto’s
Bord 1 en 2 betekenen hetzelfde: hier mag een elektrische auto worden geparkeerd, mits deze aan het opladen is. Bij het derde bord mag een elektrische auto worden geparkeerd, zonder de eis dat deze aan het opladen is. Dit laatste bord is bedoeld om het rijden van elektrische auto’s te promoten. Overigens is de EU bezig om een universeel bord te ontwikkelen voor elektrische auto parkeerplekken. Dat is wel zo handig! Zo weet u precies of en hoe lang je bij een laadpaal mag staan.
Bron: nhnieuws.nl