Meer details
over je termijn bedrag
U betaalt uw termijnbedrag als deel van de jaarlijkse kosten voor stroom en/of gas. Het termijnbedrag is een voorschot en brengen wij dus vooraf in rekening. Na een jaar ontvangt u van ons een jaarnota waarop wij de in rekening gebrachte termijnbedragen verrekenen met uw definitieve energiekosten.
Wij zien dat klanten vaak met vragen over het termijnbedrag komen te zitten. Met deze uitlegpagina hopen wij deze vragen te beantwoorden.
De hoogte van uw termijnbedrag
Wij bepalen het termijnbedrag op basis van het gemiddelde jaarverbruik van de afgelopen drie jaar op uw leveringsadres. Daarna tellen we de leveringskosten, netbeheerkosten, vaste leveringskosten, belastingen en, als dat van toepassing is, vermindering energiebelasting bij elkaar op. Zo komen we op uw termijnbedrag uit.
Het kan zijn dat uw termijnbedrag anders is dan eerder opgegeven, bij het afsluiten van het contract (in de offerte of het aanbod). Dit komt omdat tijdens het afsluiten vaak een indicatie wordt gegeven op basis van het verbruik dat is opgegeven. Nadat het daadwerkelijke verbruik van uw leveringsadres bij ons bekend is (na de aanmelding), maken we een herberekening op basis hiervan. Zo komen we in sommige gevallen op een ander bedrag uit.
Dit kan vervelend zijn, maar bedenk u betaalt natuurlijk altijd alleen voor de energie die u verbruikt.
Wijzigen van uw termijnbedrag
Soms weet u meer over hoeveel energie u het komende jaar gaat afnemen, en past het termijnbedrag hier mogelijk niet bij. U kunt uw termijnbedrag snel en eenvoudig aanpassen via Mijn Innova. Wij adviseren u een redelijk termijnbedrag te kiezen, zodat u op de volgende nota niet voor onaangename financiƫle verrassingen komt te staan.
U kunt tot een bepaald maximum en minimum uw termijnbedrag instellen. Mocht u uw termijnbedrag toch verder willen verhogen of verlagen, dient u contact op te nemen met onze klantenservice.