Gemiddeld gasverbruik2024-07-24T15:16:07+02:00

Gemiddeld gasverbruik

Het gemiddelde gasverbruik per dag, per maand en per jaar, hoeveel is dat?

Wat is gemiddeld gasverbruik?

Het gemiddeld gasverbruik van huishoudens in Nederland varieert sterk en wordt beïnvloed door verschillende factoren zoals het type woning, gezinssamenstelling en verbruiksgedrag. Hier geven we een gedetailleerd overzicht van het gemiddeld gasverbruik per dag, per maand en per jaar.

Gemiddeld gasverbruik per dag en per maand

Het type woning is de grootste bepalende factor voor het gasverbruik. Onderstaande tabel geeft een overzicht van het gemiddeld gasverbruik per dag en per maand, inclusief de geschatte kosten.

Type woning Gemiddeld verbruik Kosten per dag Gemiddeld verbruik p/mnd Kosten per maand
Appartement 1,51 m³ € 1,86 46 m³ € 56,59
Rijtjeshuis 2,74 m³ € 3,38 83 m³ € 102,88
Hoekhuis 3,29 m³ € 4,06 100 m³ € 123,46
Twee onder één kap 4,79 m³ € 5,92 146 m³ € 180,05
Vrijstaand 4,93 m³ € 6,09 150 m³ € 185,19

Gemiddeld gasverbruik per jaar

Op jaarbasis komt het gemiddelde gasverbruik per huishouden neer op de volgende hoeveelheden:

Type woning Gemiddeld verbruik
Appartement 550 m³
Rijtjeshuis 1000 m³
Hoekhuis 1200 m³
Twee onder één kap 1750 m³
Vrijstaand 1800 m³

Deze gegevens zijn schattingen door onze energiespecialisten en zijn inclusief kosten op basis van het gastarief van Innova Energie per 29-12-2023, inclusief 21% btw, overheidsheffingen en netbeheerkosten van 2024.

Seizoensgebonden verbruik: Het badkuipmodel

  • Het gasverbruik fluctueert behoorlijk gedurende het jaar. In de winter stook je namelijk meer; de verwarming staat hoog, je doucht warmer en zet wellicht ook wat vaker de fluitketel op. Je verbruikt dus een stuk meer gas dan in de zomer. En dit is vaak dan ook écht een stuk meer. Hierdoor ontstaat er een badkuipmodel: in de wintermaanden piekt het gasverbruik, in de zomer daalt het weer. Tijdens piekmaanden kan het verbruik wel tien keer hoger zijn dan in dalmaanden.Kosten van gasverbruik in verhouding tot het totale energieverbruikGas is duurder dan stroom en dit verschil zal waarschijnlijk toenemen vanwege de maatregelen uit het Klimaatakkoord. Een voorbeeld hiervan is de jaarlijkse verhoging van de belasting op gas. Gemiddeld gezien bestaat 60% tot 70% van de totale energiekosten uit gas, afhankelijk van de woninggrootte. In grotere woningen nemen de gaskosten een groter deel van de energierekening in beslag.Factoren die invloed hebben op het gasverbruik
    • Het weer buiten: Koude winters verhogen het gasverbruik.
    • Type woning, oppervlakte & bouwjaar: Grotere en oudere woningen verbruiken meer gas.
    • Gezinssamenstelling: Meer bewoners betekent een hoger gasverbruik.
    • Verbruiksgedrag: hoe hoger de verwarmingen, des te hoger de kosten.
    • Duurzame oplossingen & isolatie van woning: Goede isolatie en duurzame oplossingen kunnen het verbruik verminderen.

    Wat is je gemiddeld gasverbruik per maand?

    Elke maand ontvang je van je energieleverancier een energierapportage met een overzicht van je energieverbruik. Dit rapport bevat vaak ook vergelijkingen met het gemiddelde stroom- en gasverbruik van Nederlandse huishoudens. Als klant van Innova Energie kun je eenvoudig en snel je energieverbruik inzien via het klantportaal Mijn Innova.

Besparingstips

Efficiënt wassen

Hoe efficiënter u wast, hoe meer je bespaart, zoals wassen met een volle trommel, een droogrek gebruiken of kleding wassen op een lage temperatuur (30 graden) of op de eco-stand

Een besparing tot wel € 126,97 per jaar!

Radiatorfolie gebruiken

De meeste verwarmingen geven warmte af aan alle kanten. Plaats folie aan de achterkant van de verwarming om te voorkomen dat warmte in de muur wordt opgenomen. Zo wordt tot wel 96% van de warmte teruggekaatst de woning in.

Een besparing van € 91,20 per jaar!

Gebruik gloeilampen

Een cliché tip, en terecht, want u bespaart hiermee tot wel 85% van de stroomkosten aan licht. Bovendien gaan spaarlampen véél langer mee.

Een besparing van € 173,94 per jaar!

Hoe kunnen wij u helpen?

Meest gestelde vragen

Hoe kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?2024-07-15T12:03:35+02:00

U kunt uw termijnbedrag snel en eenvoudig aanpassen via Mijn Innova. Wij adviseren u een redelijk termijnbedrag te kiezen, zodat u op de volgende nota niet voor onaangename financiële verrassingen komt te staan.

Via Mijn Innova kunt u niet maximaal verhogen of verlagen. Heeft u een goede reden om dit wel te doen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 070-3016610.

Het inloggen op Mijn Innova lukt niet. Wat nu?2024-08-19T16:27:48+02:00

Controleer voor de zekerheid of je jouw klantnummer en/of wachtwoord goed hebt ingevoerd. Indien dit het geval is, kan het ook zo zijn dat je Mijn Innova account (nog) niet geactiveerd is. Je kan zelf een nieuw wachtwoord aanvragen door op ‘wachtwoord vergeten’ te klikken. Ga naar Mijn Innova.

Ik heb een verzoek ontvangen om meterstanden door te geven maar heb dit al gedaan. Wat nu?2024-08-19T16:01:14+02:00

Het kan voorkomen dat ons meterstandenverzoek gekruist is met het moment dat je de meterstanden hebt doorgegeven. Heb je een bevestiging van ons ontvangen? Dan kun je ervan uitgaan dat jouw meterstanden zijn verwerkt. Heb je (nog) geen bevestiging gehad? Dan moeten wij jouw meterstanden nog verwerken.

Heb je hier toch nog vragen over? Neem dan telefonisch contact met ons op via 070-3016610.

Gas en Stroom

Wat is het gemiddelde gasverbruik per maand?2024-07-15T14:59:03+02:00

Hoeveel gas een huishouden verbruikt heeft te maken met verschillende factoren. Het type woning weegt daarin vaak het zwaarst. Lees hier meer over het gemiddelde gasverbruik per maand per type woning.

Hoe kan ik mijn netbeheerder bereiken?2024-06-19T12:32:02+02:00

Hieronder vindt u een overzicht van alle regionale netbeheerders met links naar hun contactpagina. U heeft alleen rechtstreeks met uw netbeheerder te maken als u grootverbruiker bent.

Coteq

Enexis

Liander

RENDO

Stedin

Westland Infra

Wie moet ik bellen bij een storing of gaslek?2024-06-19T12:28:26+02:00

Bij storingen of een (vermoeden van) gaslek belt u het Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Dit nummer is gratis en 24 uur per dag bereikbaar.

Ga naar de bovenkant