Gemiddeld stroomverbruik2024-07-24T15:16:47+02:00

Gemiddeld stroomverbruik

Het gemiddelde stroomverbruik per dag, per maand en per jaar, hoeveel is dat?

Wat is gemiddeld stroomverbruik?

Wat is nu het gemiddelde stroomverbruik van huishoudens in Nederland? Het is een vraag die vaak voor komt. Niet zo gek, want iedereen is benieuwd of hij of zij verstandig omgaat met het energieverbruik. Je verbruikt én betaalt liever niet teveel natuurlijk!

Elk jaar ontvang je van je energieleverancier een energiejaarrapportage. Hierop kun je bekijken wat je het afgelopen jaar hebt verbruikt. Zo kun je ook nagaan wat jouw gemiddelde verbruik per maand is. Dit gegeven is gemakkelijk te vergelijken met het gemiddelde verbruik van Nederland.

Het gemiddeld stroomverbruik van een huishouden in Nederland is een belangrijke maatstaf om te begrijpen hoeveel energie je verbruikt en waar je eventueel kunt besparen. Stroomverbruik kan variëren afhankelijk van het aantal personen in een huishouden en de tijd van het jaar. Hier geven we je een gedetailleerd overzicht van het gemiddelde stroomverbruik per dag, maand en jaar.

Gemiddeld stroomverbruik per dag en per maand

Hieronder vind je een overzicht van het gemiddeld stroomverbruik en de bijbehorende kosten, gespecificeerd per aantal personen.

Aantal personen Gemiddeld verbruik Kosten per dag Gemiddeld verbruik p/mnd Kosten per maand
1 persoon 2,6 kWh € 0,76 79 kWh € 23,14
2 personen 7,7 kWh € 2,24 233 kWh € 68,20
3 personen 9,9 kWh € 2,88 300 kWh € 87,69
4 personen 11,9 kWh € 3,48 362,5 kWh € 105,96
5 personen 13,3 kWh € 3,88 404 kWh € 118,14

Gemiddeld stroomverbruik per jaar

Op jaarbasis komt het gemiddelde stroomverbruik per huishouden neer op de volgende hoeveelheden:

Aantal personen Gemiddeld verbruik
1 persoon 950 kWh
2 personen 2.800 kWh
3 personen 3.600 kWh
4 personen 4.350 kWh
5 personen 4.850 kWh

Deze gegevens zijn gebaseerd op schattingen door onze energiespecialisten en zijn inclusief kosten op basis van het enkeltarief van Innova Energie per 29-12-2023, inclusief 21% btw, overheidsheffingen en netbeheerkosten van 2024.

Seizoensgebonden verbruik: Het badkuipmodel

Het stroomverbruik varieert gedurende het jaar. Je verbruikt in de winter meer stroom dan in de zomer. Dit komt doordat je tijdens de donkere dagen de elektrische kachel wat vaker aanzet, wellicht gebruik maakt van een elektrische deken en het licht eerder aanzet. Er ontstaat een badkuipmodel: in de wintermaanden gaat het stroomverbruik omhoog, in de zomer daalt het stroomverbruik juist. Bij het gasverbruik is dit nóg beter zichtbaar, daar ontstaan hoge pieken en diepe dalen.

Kosten van stroomverbruik in verhouding tot het totale energieverbruik

Stroom is doorgaans minder duur dan gas. Gas is namelijk uitputtend én milieubelastend. Stroom neemt slechts een klein deel (10-35%) van de totale energiekosten in beslag, afhankelijk van het type woning. Grotere woningen hebben doorgaans lagere stroomkosten in verhouding tot de totale energiekosten.

Tips om jouw gemiddeld stroomverbruik te verlagen

  • Gebruik energiezuinige apparaten: Investeer in apparaten met een hoog energielabel.
  • Let op sluipverbruik: Schakel apparaten volledig uit in plaats van op stand-by te laten staan.
  • Gebruik slimme thermostaten en timers: Hiermee kun je efficiënt omgaan met verwarming en verlichting.
  • Door inzicht te krijgen in je gemiddeld stroomverbruik en bewuste keuzes te maken, kun je niet alleen besparen op je energierekening, maar ook bijdragen aan een duurzamere toekomst.

Besparingstips

Efficiënt wassen

Hoe efficiënter u wast, hoe meer je bespaart, zoals wassen met een volle trommel, een droogrek gebruiken of kleding wassen op een lage temperatuur (30 graden) of op de eco-stand

Een besparing tot wel € 126,97 per jaar!

Radiatorfolie gebruiken

De meeste verwarmingen geven warmte af aan alle kanten. Plaats folie aan de achterkant van de verwarming om te voorkomen dat warmte in de muur wordt opgenomen. Zo wordt tot wel 96% van de warmte teruggekaatst de woning in.

Een besparing van € 91,20 per jaar!

Gebruik gloeilampen

Een cliché tip, en terecht, want u bespaart hiermee tot wel 85% van de stroomkosten aan licht. Bovendien gaan spaarlampen véél langer mee.

Een besparing van € 173,94 per jaar!

Hoe kunnen wij u helpen?

Meest gestelde vragen

Hoe kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?2024-07-15T12:03:35+02:00

U kunt uw termijnbedrag snel en eenvoudig aanpassen via Mijn Innova. Wij adviseren u een redelijk termijnbedrag te kiezen, zodat u op de volgende nota niet voor onaangename financiële verrassingen komt te staan.

Via Mijn Innova kunt u niet maximaal verhogen of verlagen. Heeft u een goede reden om dit wel te doen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 070-3016610.

Het inloggen op Mijn Innova lukt niet. Wat nu?2024-08-19T16:27:48+02:00

Controleer voor de zekerheid of je jouw klantnummer en/of wachtwoord goed hebt ingevoerd. Indien dit het geval is, kan het ook zo zijn dat je Mijn Innova account (nog) niet geactiveerd is. Je kan zelf een nieuw wachtwoord aanvragen door op ‘wachtwoord vergeten’ te klikken. Ga naar Mijn Innova.

Ik heb een verzoek ontvangen om meterstanden door te geven maar heb dit al gedaan. Wat nu?2024-08-19T16:01:14+02:00

Het kan voorkomen dat ons meterstandenverzoek gekruist is met het moment dat je de meterstanden hebt doorgegeven. Heb je een bevestiging van ons ontvangen? Dan kun je ervan uitgaan dat jouw meterstanden zijn verwerkt. Heb je (nog) geen bevestiging gehad? Dan moeten wij jouw meterstanden nog verwerken.

Heb je hier toch nog vragen over? Neem dan telefonisch contact met ons op via 070-3016610.

Gas en Stroom

Wat is het gemiddelde gasverbruik per maand?2024-07-15T14:59:03+02:00

Hoeveel gas een huishouden verbruikt heeft te maken met verschillende factoren. Het type woning weegt daarin vaak het zwaarst. Lees hier meer over het gemiddelde gasverbruik per maand per type woning.

Hoe kan ik mijn netbeheerder bereiken?2024-06-19T12:32:02+02:00

Hieronder vindt u een overzicht van alle regionale netbeheerders met links naar hun contactpagina. U heeft alleen rechtstreeks met uw netbeheerder te maken als u grootverbruiker bent.

Coteq

Enexis

Liander

RENDO

Stedin

Westland Infra

Wie moet ik bellen bij een storing of gaslek?2024-06-19T12:28:26+02:00

Bij storingen of een (vermoeden van) gaslek belt u het Nationaal Storingsnummer 0800 9009. Dit nummer is gratis en 24 uur per dag bereikbaar.

Go to Top