Termijnnota uitleg2025-04-11T16:33:46+02:00
Jouw termijnnota (vast contract) uitgelegd

Elke maand ontvang je een termijnnota: een overzicht van het bedrag dat we incasseren voor je energiecontract. Op deze pagina leggen we deze nota uit.

Wat is een termijnnota

Een termijnnota is een maandelijks voorschot. U betaalt hiermee een vast bedrag, gebaseerd op uw verwachte jaarverbruik (het standaard jaarverbruik, ofwel SJV). Dit bedrag wordt verdeeld over 12 maanden.

Aan het einde van het jaar wordt het verschil tussen uw voorschotten en uw werkelijke verbruik verrekend via de jaarnota of de eindnota.

In sommige situaties – bijvoorbeeld bij een dynamisch contract – wordt het werkelijke verbruik van de afgelopen maand in rekening gebracht in plaats van een vast termijnbedrag.

Hoe ontvang je je termijnnota?

Je termijnnota wordt maandelijks klaargezet in Mijn Innova.
Als je automatische incasso hebt ingesteld en de meldingen bij ‘Facturen’ aanzet, ontvang je per mail een bericht zodra je nieuwe nota beschikbaar is.

Voorbeeld termijnnota

1. Klantgegevens

Onderdeel Toelichting
Naam De naam van de contracthouder of rekeninghouder.
Adres Het correspondentieadres waar facturen op naam staan.
Postcode + Plaats De postcode en woonplaats van het correspondentieadres.

2. Leveringsadres en specificatie

Onderdeel Toelichting
Factuurdatum De datum waarop de termijnnota is aangemaakt.
Vervaldatum De datum waarop het termijnbedrag uiterlijk betaald moet zijn.
Klantnummer Een uniek nummer dat gekoppeld is aan jouw contract bij Innova Energie.
Factuurnummer Een uniek identificatienummer van deze specifieke nota.

3. Contract- en leveringsgegevens

Onderdeel Toelichting
Leveringsadres Het adres waar stroom en/of gas geleverd wordt.
EAN elektriciteit Uniek identificatienummer voor jouw stroomaansluiting.
Contracttype elektriciteit Geeft aan of je een vast, variabel of dynamisch contract hebt voor stroom.
EAN gas Uniek identificatienummer voor jouw gasaansluiting.
Contracttype gas Geeft aan of je een vast, variabel of dynamisch contract hebt voor gas.

Algemeen

Onderdeel Toelichting
Leveringskosten Kosten voor je verbruik van stroom en/of gas.
Netbeheerkosten Kosten voor het transport van energie naar je adres. Deze worden vastgesteld door je netbeheerder.
Energiebelasting Wettelijke heffing om bewust energieverbruik te stimuleren. Je betaalt belasting per kWh en m³.
Vermindering energiebelasting Jaarlijkse korting die je ontvangt als je adres een woon- of werkfunctie heeft. Wordt maandelijks verrekend.
Btw 21% belasting over het totaal van bovengenoemde kosten.
Veelgestelde vragen
Schuldhulpverlenging2024-06-20T14:58:46+02:00

Lukt het u niet meer om de openstaande bedragen tijdig te voldoen? Dan kunt u alsnog voorkomen dat wij de energielevering stoppen. Klik hier voor alle informatie over schuldhulpverlenging.

Waarom heb ik mijn maandelijkse factuur niet ontvangen?2024-06-20T10:10:35+02:00

Wij versturen vanaf mei 2020 geen facturen meer naar klanten die voor automatische incasso hebben gekozen. Uw facturen zijn altijd terug te vinden op uw Mijn Innova. Wilt u elke maand alsnog een melding ontvangen dat uw factuur klaarstaat in uw Mijn Innova? Vink deze optie aan in uw Mijn Innova.

Wanneer ontvang ik mijn cashback?2024-06-19T16:18:19+02:00

De cashback is niet meegenomen op de jaarnota. Als de cashback actie op u van toepassing is, dan ontvangt u hier een aparte nota voor. Deze ontvangt u wanneer het eerste jaar van uw contract is verstreken.

Hoe hoog is mijn cashback?2024-06-19T16:17:01+02:00

De hoogte van uw cashback hangt af van het type contract dat u heeft. Het bedrag van uw cashback vindt u dan ook terug in de bevestigingsbrief van uw contract.

Bij een contract voor 1 jaar wordt de cashback aan het eind van het contractjaar in één keer aan u uitbetaald. Bij een contract voor 3 jaar zal het bedrag in 3 delen aan het eind van elk contractjaar aan uw worden uitbetaald.

Waarom moet ik mijn cashback terugbetalen?2024-06-19T16:12:49+02:00

Als u uw contract bij ons vroegtijdig beëindigd, vervalt uw recht op de cashback volledig. De door ons reeds uitbetaalde cashback dient dan door u te worden terugbetaald.

Wanneer moet ik bijbetalen?2024-06-19T15:30:53+02:00

Het kan voorkomen dus u moet bijbetalen naar aanleiding van uw jaar- of eindnota. Dat betekent dat uw termijnbedrag niet dekkend was voor uw verbruik. Dat kan de volgende oorzaken hebben:

• Uw stroom- en/of gasverbruik ligt hoger dan verwacht of ingeschat;

• Het termijnbedrag is verlaagd terwijl uw verbruik niet omlaag is gegaan;

• U heeft minder elektriciteit teruggeleverd dan verwacht of ingeschat;

• De meterstanden die u aan ons heeft doorgegeven niet kloppen;

• Wij geen meterstanden van u hebben ontvangen en daarom de standen hebben moeten schatten op basis van uw historisch jaarverbruik.

Waarom is mijn termijnbedrag aangepast?2024-06-19T15:25:55+02:00

Vanaf het moment dat wij de levering zijn gestart, ontvangt u na elke 12 maanden een jaarnota. Naar aanleiding van het verbruik op uw jaarnota berekenen we automatisch een nieuwe passend termijnbedrag.

U kunt uw jaarnota’s inzien via Mijn Innova.

Betalingsregeling2024-06-19T13:31:23+02:00

Als u krap bij kas zit, proberen wij er graag samen met u uit te komen. Wij treffen betalingsregelingen voor jaar- en eindafrekeningen of eventuele correcties hiervan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Voor termijnnota’s kunt u geen betalingsregeling treffen. Dit bedrag komt immers iedere maand terug en het treffen van een regeling voor één nota is hierin geen oplossing. Wanneer u een termijnnota niet op tijd kunt betalen horen wij dit graag van u zodat wij eventueel de vervaldatum van de nota kunnen verzetten.

Go to Top