Jaarnota uitleg2024-07-25T14:20:16+02:00

Meer details

Over je jaarnota

Jaarnota uitleg

Elk jaar ontvang je een jaarnota waarmee de jaarverrekening plaatsvindt. Al je betaalde termijnbedragen van het afgelopen jaar worden bij elkaar opgeteld en vergeleken met de daadwerkelijke energiekosten die je voor je energieverbruik op je adres zou moeten betalen. Het verschil betaal je bij of krijg je terug.

Daarnaast ontvang je op de jaarnota ook een nieuw termijnbedrag voor het komende jaar. Zo zorgen we ervoor dat je volgende jaarnota niet te ver uit balans raakt.

Je verbruik kun je ook zelf in de gaten houden via Mijn Innova als je een slimme meter hebt.

Hoe en wanneer ontvang je jouw jaarnota

Je jaarnota ontvang je binnen 6 weken na elke 365 dagen van energielevering. Dit valt dan ook vaak samen met het einde van 1-jarige contracten, maar dit hoeft niet altijd (bijvoorbeeld in het geval je een contract met variabele tarieven hebt).

De jaarnota wordt beschikbaar gemaakt op Mijn Innova onder ‘Facturen’. Hiervan word je per e-mail op de hoogte gesteld.

Wat staat er in grote lijnen in de jaarnota?

A – Totaal overzicht & nieuw termijnbedrag
B – Meterstanden
C – Specificatie Elektriciteit
D – Specificatie Gas
E – In rekening gebrachte termijnbedragen
F – Stroometiket 


Pagina A – Totaal overzicht & nieuw termijnbedrag

1: Naam + correspondentieadres

2: Leveringsadres

3: Dit betreft het totale bedrag wat je terugkrijgt of moet voldoen. Een minbedrag betreft een teruggave. Een plusbedrag betreft een naheffing. Moet je (veel) bijbetalen? Een betalingsregeling is eventueel mogelijk. Vul hiervoor het contactformulier in

4: Hier wordt de btw benoemd en eventueel gesplitst (in de periode 01-07-2022 tot en met 31-12-2022 was de btw tijdelijk 9% i.p.v. 21%)

5: Hier wordt het nieuwe termijnbedrag voor het komende jaar gecommuniceerd. Zo zorgen we ervoor dat je volgende jaarnota niet te ver uit balans raakt


Pagina B – Meterstanden

1: Beginstand per periode met daarachter de herkomst van de meterstand

2: Eindstand per periode met daarachter de herkomst van de meterstand

3: Factor op het verbruik als je beginstand van eindstand aftrekt

4: Het verbruik wat uitkomt als je beginstand van eindstand aftrekt. Dus het verbruik per periode

5: Herkomst legenda van de meterstanden


Pagina C – Specificatie Elektriciteit

1: Gegevens van de aansluiting zoals het meternummer, de regionale netbeheerder en de aansluitwaarde (capaciteit van de meter)

2: Levering verbruik totaal

3: Teruglevering totaal. Hier vind je hoeveel je teruglevert aan het energienetwerk. Als je op jaarbasis meer energie teruglevert dan verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding voor elke teruggeleverde kWh (na saldering = de aftreksom). De terugleververgoeding is exclusief overheidsheffingen en inclusief btw.

4: Herkomst legenda van de meterstanden

5: Dit rijtje hieronder betreft alle bedragen inclusief btw

6: Het bedrag hierachter betreft het bedrag inclusief btw.


Pagina D – Specificatie Gas

1: De capaciteit van je aansluiting. Deze geeft aan hoeveel of m3 (gas) je aansluiting per uur maximaal doorlaat.

2: Een deel van de leveringsperiode van de betreffende nota

3: Teruglevering totaal. Hier vind je hoeveel je teruglevert aan het energienetwerk. Als je op jaarbasis meer energie teruglevert dan verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding voor elke teruggeleverde kWh (na saldering = de aftreksom). De terugleververgoeding is exclusief overheidsheffingen en inclusief btw.

4: Factor op het verbruik als je beginstand van eindstand aftrekt

5: Correctiefactor
Het samenstel van alle correctiefactoren die nodig zijn om op basis van de tellerstanden de daadwerkelijke hoeveelheid gas te kunnen vaststellen die tussen het leveringsadres en het gasnet is uitgewisseld:

a. Calorische waarde: de hoeveelheid energie in een kubieke meter (m3) gas. Je netbeheerder stelt de calorische waarde van het geleverde gas maandelijks vast.
b. Temperatuur in je gasmeter: deze bepaalt voor een deel het volume van het geleverde gas. Als je gasmeter niet corrigeert voor de temperatuur van het geleverde gas, corrigeren wij het gemeten gasverbruik met een standaardfactor.
c. Hoogteligging van je gasmeter: deze bepaalt voor een deel het volume van het geleverde gas. Afhankelijk van de hoogte boven NAP corrigeren wij het gemeten gasverbruik met een standaardfactor.


Pagina E – In rekening gebrachte termijnbedragen


Na de specificatiepagina’s vind je de in rekening gebrachte termijnbedragen van de aangegeven jaarnotaperiode.


Pagina F – Stroometiket

1: Het product Europese Groene Stroom is opgewekt uit Europese wind en Europese zon. In de toekomst kan deze samenstelling veranderen, afhankelijk van de beschikbare duurzame bronnen en de kosten.

2: Het product Nederlandse Groene Stroom is opgewekt uit Nederlandse wind en Nederlandse zon. Dit product is goedgekeurd door HIER (www.hier.nu/groene-stroom-checker).

3: Onder Totale Innova Energie ziet u de gemiddelde samenstelling van de elektriciteit die Innova Energie aan alle klanten heeft geleverd.


Zie ook

Veelgestelde vragen

Schuldhulpverlenging2024-06-20T14:58:46+02:00

Lukt het u niet meer om de openstaande bedragen tijdig te voldoen? Dan kunt u alsnog voorkomen dat wij de energielevering stoppen. Klik hier voor alle informatie over schuldhulpverlenging.

Hoe kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?2024-07-15T12:03:35+02:00

U kunt uw termijnbedrag snel en eenvoudig aanpassen via Mijn Innova. Wij adviseren u een redelijk termijnbedrag te kiezen, zodat u op de volgende nota niet voor onaangename financiële verrassingen komt te staan.

Via Mijn Innova kunt u niet maximaal verhogen of verlagen. Heeft u een goede reden om dit wel te doen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 070-3016610.

Waarom is er een termijnbedrag geïncasseerd terwijl ik al ben overgestapt?2024-06-20T10:46:37+02:00

Het kan gebeuren dat zowel uw oude als nieuwe energieleverancier rond de overstapdatum een bedrag bij u in rekening brengt. Geen zorgen, de door u betaalde termijnbedragen worden altijd verrekend op de eindnota zodat u nooit teveel betaalt.

Waarom heb ik mijn maandelijkse factuur niet ontvangen?2024-06-20T10:10:35+02:00

Wij versturen vanaf mei 2020 geen facturen meer naar klanten die voor automatische incasso hebben gekozen. Uw facturen zijn altijd terug te vinden op uw Mijn Innova. Wilt u elke maand alsnog een melding ontvangen dat uw factuur klaarstaat in uw Mijn Innova? Vink deze optie aan in uw Mijn Innova.

Wanneer ontvang ik mijn cashback?2024-06-19T16:18:19+02:00

De cashback is niet meegenomen op de jaarnota. Als de cashback actie op u van toepassing is, dan ontvangt u hier een aparte nota voor. Deze ontvangt u wanneer het eerste jaar van uw contract is verstreken.

Hoe hoog is mijn cashback?2024-06-19T16:17:01+02:00

De hoogte van uw cashback hangt af van het type contract dat u heeft. Het bedrag van uw cashback vindt u dan ook terug in de bevestigingsbrief van uw contract.

Bij een contract voor 1 jaar wordt de cashback aan het eind van het contractjaar in één keer aan u uitbetaald. Bij een contract voor 3 jaar zal het bedrag in 3 delen aan het eind van elk contractjaar aan uw worden uitbetaald.

Waarom moet ik mijn cashback terugbetalen?2024-06-19T16:12:49+02:00

Als u uw contract bij ons vroegtijdig beëindigd, vervalt uw recht op de cashback volledig. De door ons reeds uitbetaalde cashback dient dan door u te worden terugbetaald.

Wanneer moet ik bijbetalen?2024-06-19T15:30:53+02:00

Het kan voorkomen dus u moet bijbetalen naar aanleiding van uw jaar- of eindnota. Dat betekent dat uw termijnbedrag niet dekkend was voor uw verbruik. Dat kan de volgende oorzaken hebben:

• Uw stroom- en/of gasverbruik ligt hoger dan verwacht of ingeschat;

• Het termijnbedrag is verlaagd terwijl uw verbruik niet omlaag is gegaan;

• U heeft minder elektriciteit teruggeleverd dan verwacht of ingeschat;

• De meterstanden die u aan ons heeft doorgegeven niet kloppen;

• Wij geen meterstanden van u hebben ontvangen en daarom de standen hebben moeten schatten op basis van uw historisch jaarverbruik.

Waarom is mijn termijnbedrag aangepast?2024-06-19T15:25:55+02:00

Vanaf het moment dat wij de levering zijn gestart, ontvangt u na elke 12 maanden een jaarnota. Naar aanleiding van het verbruik op uw jaarnota berekenen we automatisch een nieuwe passend termijnbedrag.

U kunt uw jaarnota’s inzien via Mijn Innova.

Wat gebeurt er als ik de energienota’s niet langer betaal?2024-07-02T14:20:30+02:00

Als u de betalingsregeling niet nakomt en/of de nota’s niet langer kunt betalen, ontvangt u een herinnering. Wanneer u na de herinnering de betaling niet voldoet ontvangt u een aanmaning. Als er zowel op de herinnering als de aanmaning geen betaling volgt, ontbinden wij de betalingsregeling en krijgt u een laatste verzoek om het totaal openstaande bedrag binnen vijf dagen aan ons te voldoen.

Volgt er dan weer geen betaling, dan kunnen wij geen regeling meer treffen en dragen wij de vordering over aan een incassobureau. Blijven betalingen zowel bij ons als het incassobureau uit, dan zijn wij genoodzaakt uw contract en in dit geval ook uw energielevering te beëindigen.

Aanmaningskosten

Voorkom extra kosten en betaal tijdig. Als wij uw betaling niet voor de genoemde datum ontvangen, dan zijn wij genoodzaakt aanmaningskosten van minimaal €15,- (inclusief btw) in rekening te brengen per openstaande nota. Als de betaling uitblijft, zijn wij genoodzaakt de vordering 14 dagen na dagtekening van de aanmaning uit handen te geven aan een derde partij.

Incassokosten

Als een vordering ter incasso wordt aangeboden aan een derde partij, dan kan deze partij extra kosten in rekening brengen. De totale buitengerechtelijke kosten voor een aanmaning, (slot)sommatie en de kosten van een derde partij zijn maximaal de wettelijk toegestane buitengerechtelijke kosten alsmede verschuldigde rente per nota, conform de Wet normering buitengerechtelijke Incassokosten (WIK).

Hoofdsom Percentage bovenop de oorspronkelijke factuur Opmerkingen
Over de som van €0 tot €2.500 15% Minimaal € 40,-
Over de som van €2.500 tot €5.000 10%
Over de som van €5.000 tot €10.000 5%
Over de som van €10.000 tot €200.000 1%
Over de som van €200.000 of meer 0,5% Maximaal € 6.775,-

Einde levering

Als u meerdere nota’s bij ons heeft openstaan, dan kunnen wij overgaan tot het beëindigen van levering van energie. Als uw energielevering is beëindigd in verband met wanbetaling kunnen wij de levering alleen hervatten als de volledige schuld bij ons is voldaan, inclusief eventuele incassokosten. Als wij de energielevering hervatten, kunnen wij u om een borg vragen.

Betalingsregeling2024-06-19T13:31:23+02:00

Als u krap bij kas zit, proberen wij er graag samen met u uit te komen. Wij treffen betalingsregelingen voor jaar- en eindafrekeningen of eventuele correcties hiervan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Voor termijnnota’s kunt u geen betalingsregeling treffen. Dit bedrag komt immers iedere maand terug en het treffen van een regeling voor één nota is hierin geen oplossing. Wanneer u een termijnnota niet op tijd kunt betalen horen wij dit graag van u zodat wij eventueel de vervaldatum van de nota kunnen verzetten.

Waarom betaal ik een termijnbedrag?2024-06-19T13:03:13+02:00

U betaalt uw termijnbedrag als deel van de jaarlijkse kosten voor stroom en/of gas. Het termijnbedrag is een voorschot en brengen wij dus vooraf in rekening. Na een jaar ontvangt u van ons een jaarnota waarop wij de in rekening gebrachte termijnbedragen verrekenen met uw definitieve energiekosten.

Waarom is mijn termijnbedrag anders dan op de offerte?2024-06-19T12:54:52+02:00

Wij vermelden in de offerte altijd het termijnbedrag op basis van het jaarverbruik dat u aan ons heeft doorgegeven. Na uw aanmelding vragen wij bij de netbeheerder het standaard jaarverbruik van uw leveringsadres op en rekenen wij het termijnbedrag na. Daardoor kan het werkelijke termijnbedrag afwijken van het bedrag in uw offerte.

Hoe wordt mijn termijnbedrag bepaald?2024-06-19T12:56:30+02:00

Wij bepalen het termijnbedrag aan de hand van het gemiddelde jaarverbruik van de afgelopen drie jaar op het leveringsadres en tellen de leveringskosten, netbeheerkosten, vaste leveringskosten, belastingen en, als dat van toepassing is, vermindering energiebelasting bij elkaar op.

Waaruit bestaat mijn termijnbedrag?2024-06-19T12:51:15+02:00

Het bedrag dat u maandelijks betaalt bestaat uit leveringskosten voor elektriciteit en/of gas, netbeheerkosten en energiebelasting. Daarnaast ontvangt u vermindering energiebelasting wanneer uw pand een verblijfsfunctie heeft.

Heeft u een grootzakelijke aansluiting? Dan betaalt u de netbeheerkosten direct aan uw netbeheerder.

Ga naar de bovenkant