Eindnota uitleg2024-07-25T14:56:20+02:00

Meer details

Over je eindnota

Als de energielevering van één of meerdere producten bij jouw adres wordt gestopt, ontvang je een eindnota. Hiermee vindt de verrekening plaats van jouw betaalde termijnbedragen met de daadwerkelijke kosten van jouw energieverbruik. Het verschil betaal je bij of krijg je terug.

Hoe en wanneer ontvang je jouw eindnota

Je ontvangt een eindnota in de volgende situaties:

  • Wanneer je verhuist en jouw energiecontract meeneemt
  • Wanneer je overstapt naar een andere energieleverancier
  • Wanneer jouw energiecontract (voor één of meerdere producten) om een andere reden wordt beëindigd

Wij maken alleen een eindberekening voor het product dat je niet langer bij ons afneemt.

Je eindnota wordt binnen 6 weken nadat wij je meterstanden hebben ontvangen beschikbaar gemaakt op Mijn Innova onder ‘Facturen’.

Wat staat er in grote lijnen in je eindnota?

A – Totaal overzicht
B – Meterstanden
C – Specificatie Elektriciteit
D – Specificatie Gas
E – In rekening gebrachte termijnbedragen
F – Stroometiket 


Pagina A – Totaal overzicht

1: Naam + correspondentieadres

2: Leveringsadres

3: Dit betreft het totale bedrag wat je terugkrijgt of moet voldoen. Een minbedrag betreft een teruggave. Een plusbedrag betreft een naheffing. Moet je (veel) bijbetalen? Een betalingsregeling is eventueel mogelijk. Vul hiervoor het contactformulier in

4: Hier wordt de btw benoemd en eventueel gesplitst (in de periode 01-07-2022 tot en met 31-12-2022 was de btw tijdelijk 9% i.p.v. 21%)


Pagina B – Meterstanden

1: Beginstand per periode met daarachter de herkomst van de meterstand

2: Eindstand per periode met daarachter de herkomst van de meterstand

3: Factor op het verbruik als je beginstand van eindstand aftrekt

4: Het verbruik wat uitkomt als je beginstand van eindstand aftrekt. Dus het verbruik per periode

5: Herkomst legenda van de meterstanden


Pagina C – Stroom specificatie

1: Gegevens van de aansluiting zoals het meternummer, de regionale netbeheerder en de aansluitwaarde (capaciteit van de meter)

2: Levering verbruik totaal

3: Teruglevering totaal. Hier vind je hoeveel je teruglevert aan het energienetwerk. Als je op jaarbasis meer energie teruglevert dan verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding voor elke teruggeleverde kWh (na saldering = de aftreksom). De terugleververgoeding is exclusief overheidsheffingen en inclusief btw.

4: Herkomst legenda van de meterstanden

5: Dit rijtje hieronder betreft alle bedragen inclusief btw

6: Het bedrag hierachter betreft het bedrag inclusief btw.


Pagina D – Gas specificatie

1: De capaciteit van je aansluiting. Deze geeft aan hoeveel m³ (gas) je aansluiting per uur maximaal doorlaat.

2: Een deel van de leveringsperiode van de betreffende nota

3: Teruglevering totaal. Hier vind je hoeveel je teruglevert aan het energienetwerk. Als je op jaarbasis meer energie teruglevert dan verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding voor elke teruggeleverde kWh (na saldering = de aftreksom). De terugleververgoeding is exclusief overheidsheffingen en inclusief btw.

4: Factor op het verbruik als je beginstand van eindstand aftrekt

5: Correctiefactor
Het samenstel van alle correctiefactoren die nodig zijn om op basis van de tellerstanden de daadwerkelijke hoeveelheid gas te kunnen vaststellen die tussen het leveringsadres en het gasnet is uitgewisseld:

a. Calorische waarde: de hoeveelheid energie in een kubieke meter (m³) gas. Je netbeheerder stelt de calorische waarde van het geleverde gas maandelijks vast.
b. Temperatuur in je gasmeter: deze bepaalt voor een deel het volume van het geleverde gas. Als je gasmeter niet corrigeert voor de temperatuur van het geleverde gas corrigeren wij het gemeten gasverbruik met een standaardfactor.
c. Hoogteligging van je gasmeter: deze bepaalt voor een deel het volume van het geleverde gas. Afhankelijk van de hoogte boven NAP corrigeren wij het gemeten gasverbruik met een standaardfactor.


Pagina E – In rekening gebrachte termijnbedragen

Na de specificatie pagina’s vind je de in rekening gebrachte termijnbedragen van de aangegeven eindnota periode.


Pagina F – Stroometiket

1: Het product Europese Groene Stroom is opgewekt uit Europese wind en Europese zon. In de toekomst kan deze samenstelling veranderen, afhankelijk van de beschikbare duurzame bronnen en de kosten.

2: Het product Nederlandse Groene Stroom is opgewekt uit Nederlandse wind en Nederlandse zon. Dit product is goedgekeurd door HIER (www.hier.nu/groene-stroom-checker).

3: Onder Totale Innova Energie zie je de gemiddelde samenstelling van de elektriciteit die Innova Energie aan alle klanten heeft geleverd.


Pagina G – Specificatie btw


Zie ook

Veelgestelde vragen

Schuldhulpverlenging2024-06-20T14:58:46+02:00

Lukt het u niet meer om de openstaande bedragen tijdig te voldoen? Dan kunt u alsnog voorkomen dat wij de energielevering stoppen. Klik hier voor alle informatie over schuldhulpverlenging.

Wat gebeurt er als ik de energienota’s niet langer betaal?2024-07-02T14:20:30+02:00

Als u de betalingsregeling niet nakomt en/of de nota’s niet langer kunt betalen, ontvangt u een herinnering. Wanneer u na de herinnering de betaling niet voldoet ontvangt u een aanmaning. Als er zowel op de herinnering als de aanmaning geen betaling volgt, ontbinden wij de betalingsregeling en krijgt u een laatste verzoek om het totaal openstaande bedrag binnen vijf dagen aan ons te voldoen.

Volgt er dan weer geen betaling, dan kunnen wij geen regeling meer treffen en dragen wij de vordering over aan een incassobureau. Blijven betalingen zowel bij ons als het incassobureau uit, dan zijn wij genoodzaakt uw contract en in dit geval ook uw energielevering te beëindigen.

Aanmaningskosten

Voorkom extra kosten en betaal tijdig. Als wij uw betaling niet voor de genoemde datum ontvangen, dan zijn wij genoodzaakt aanmaningskosten van minimaal €15,- (inclusief btw) in rekening te brengen per openstaande nota. Als de betaling uitblijft, zijn wij genoodzaakt de vordering 14 dagen na dagtekening van de aanmaning uit handen te geven aan een derde partij.

Incassokosten

Als een vordering ter incasso wordt aangeboden aan een derde partij, dan kan deze partij extra kosten in rekening brengen. De totale buitengerechtelijke kosten voor een aanmaning, (slot)sommatie en de kosten van een derde partij zijn maximaal de wettelijk toegestane buitengerechtelijke kosten alsmede verschuldigde rente per nota, conform de Wet normering buitengerechtelijke Incassokosten (WIK).

Hoofdsom Percentage bovenop de oorspronkelijke factuur Opmerkingen
Over de som van €0 tot €2.500 15% Minimaal € 40,-
Over de som van €2.500 tot €5.000 10%
Over de som van €5.000 tot €10.000 5%
Over de som van €10.000 tot €200.000 1%
Over de som van €200.000 of meer 0,5% Maximaal € 6.775,-

Einde levering

Als u meerdere nota’s bij ons heeft openstaan, dan kunnen wij overgaan tot het beëindigen van levering van energie. Als uw energielevering is beëindigd in verband met wanbetaling kunnen wij de levering alleen hervatten als de volledige schuld bij ons is voldaan, inclusief eventuele incassokosten. Als wij de energielevering hervatten, kunnen wij u om een borg vragen.

Betalingsregeling2024-06-19T13:31:23+02:00

Als u krap bij kas zit, proberen wij er graag samen met u uit te komen. Wij treffen betalingsregelingen voor jaar- en eindafrekeningen of eventuele correcties hiervan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Voor termijnnota’s kunt u geen betalingsregeling treffen. Dit bedrag komt immers iedere maand terug en het treffen van een regeling voor één nota is hierin geen oplossing. Wanneer u een termijnnota niet op tijd kunt betalen horen wij dit graag van u zodat wij eventueel de vervaldatum van de nota kunnen verzetten.

Waarom staat er een opzegvergoeding op de eindnota?2024-06-19T13:01:50+02:00

Als u het contract voortijdig beëindigt brengen wij in veel gevallen een opzegvergoeding in rekening. Dit doen wij om het verlies van de ingekochte gas en elektriciteit te compenseren. Hoeveel u moet betalen hangt af van uw energiecontract en de datum dat u bij ons vertrekt. Dit staat aangegeven in onze algemene voorwaarden.

Wanneer krijg ik een eindnota?2024-06-19T12:58:19+02:00

U ontvangt een eindnota als u verhuist, overstapt naar een andere energieleverancier of wanneer uw contract in een andere situatie wordt beëindigd. Wij maken alleen een eindberekening voor het product dat u niet langer bij ons afneemt. U ontvangt de eindnota binnen zes weken nadat wij uw meterstanden hebben ontvangen.

Ga naar de bovenkant