Veelgestelde vragen algemeen en nieuws2024-08-20T13:14:18+02:00

Algemeen & nieuws

Algemene vragen

Het inloggen op Mijn Innova lukt niet. Wat nu?2024-08-19T16:27:48+02:00

Controleer voor de zekerheid of je jouw klantnummer en/of wachtwoord goed hebt ingevoerd. Indien dit het geval is, kan het ook zo zijn dat je Mijn Innova account (nog) niet geactiveerd is. Je kan zelf een nieuw wachtwoord aanvragen door op ‘wachtwoord vergeten’ te klikken. Ga naar Mijn Innova.

Ik heb een verzoek ontvangen om meterstanden door te geven maar heb dit al gedaan. Wat nu?2024-08-19T16:01:14+02:00

Het kan voorkomen dat ons meterstandenverzoek gekruist is met het moment dat je de meterstanden hebt doorgegeven. Heb je een bevestiging van ons ontvangen? Dan kun je ervan uitgaan dat jouw meterstanden zijn verwerkt. Heb je (nog) geen bevestiging gehad? Dan moeten wij jouw meterstanden nog verwerken.

Heb je hier toch nog vragen over? Neem dan telefonisch contact met ons op via 070-3016610.

Waar kunnen bewindvoerders en/of schuldhulpverleners zich melden?2024-08-19T16:07:46+02:00

De bewindvoerders en schuldhulpverleners kunnen melden bij klantenservice@innovaenergie.nl

Heeft Innova Energie ook groene energie?2024-08-19T16:25:39+02:00

Bij Innova Energie ben jij verzekerd van 100% groene stroom. Met energie uit water, wind en zon dragen wij ons steentje bij aan een betere toekomst. Voor gas is het helaas nog niet mogelijk om dit landelijk groen aan te bieden. We verwachten overigens wel dat we in de toekomst groen gas kunnen gaan leveren. We houden je hierover op de hoogte.

Meer weten? Bekijk ons stroometiket!

Heb ik een opzegtermijn?2024-08-20T08:04:09+02:00

De opzegtermijn van je nieuwe contract bedraagt 30 dagen.

Ik heb een klacht, wat nu?2024-06-19T15:33:11+02:00
  • Bekijk de veelgestelde vragen, wellicht staat er een oplossing voor u klaar.
  • Laat uw klacht achter via het onderstaande formulier. Wij doen ons uiterste best om binnen 3 werkdagen antwoord te geven.

  • Liever niet digitaal? Stuur uw klacht op naar:

Innova Energie B.V.
Oude Middenweg 85
2491 AC Den Haag

Uw ervaring met telefonische verkoop
Heeft een klacht over een partner? U zou ons enorm helpen door uw ervaring met ons te delen, dit kunt u hier doen.

Geschillen
Bent u niet tevreden over de wijze waarop Innova Energie uw klacht heeft afgehandeld, dan kunt u een externe onafhankelijke geschillencommissie inschakelen. Wij zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Energie, geschillencommissie Energie Prijsplafond en de Geschillencommissie Energie Zakelijk. De Geschillencommissie doet een voor beide partijen bindende uitspraak. U kunt meer informatie krijgen via:

www.degeschillencommissie.nl
of via 070 – 310 53 10 (uw gebruikelijke belkosten)

Wat zijn mijn inloggegevens?2024-06-19T14:53:11+02:00

Uw gebruikersnaam is uw klantnummer en uw wachtwoord heeft u ontvangen bij het aanvragen van uw account. Bent u uw wachtwoord vergeten?
Klik dan bij Inloggen op “Wachtwoord vergeten”.

U ontvangt dan een e-mail om uw wachtwoord opnieuw in te stellen.

Meest gestelde vragen

Hoe kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?2024-07-15T12:03:35+02:00

U kunt uw termijnbedrag snel en eenvoudig aanpassen via Mijn Innova. Wij adviseren u een redelijk termijnbedrag te kiezen, zodat u op de volgende nota niet voor onaangename financiële verrassingen komt te staan.

Via Mijn Innova kunt u niet maximaal verhogen of verlagen. Heeft u een goede reden om dit wel te doen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 070-3016610.

Het inloggen op Mijn Innova lukt niet. Wat nu?2024-08-19T16:27:48+02:00

Controleer voor de zekerheid of je jouw klantnummer en/of wachtwoord goed hebt ingevoerd. Indien dit het geval is, kan het ook zo zijn dat je Mijn Innova account (nog) niet geactiveerd is. Je kan zelf een nieuw wachtwoord aanvragen door op ‘wachtwoord vergeten’ te klikken. Ga naar Mijn Innova.

Ik heb een verzoek ontvangen om meterstanden door te geven maar heb dit al gedaan. Wat nu?2024-08-19T16:01:14+02:00

Het kan voorkomen dat ons meterstandenverzoek gekruist is met het moment dat je de meterstanden hebt doorgegeven. Heb je een bevestiging van ons ontvangen? Dan kun je ervan uitgaan dat jouw meterstanden zijn verwerkt. Heb je (nog) geen bevestiging gehad? Dan moeten wij jouw meterstanden nog verwerken.

Heb je hier toch nog vragen over? Neem dan telefonisch contact met ons op via 070-3016610.

Waarom is er een termijnbedrag geïncasseerd terwijl ik al ben overgestapt?2024-06-20T10:46:37+02:00

Het kan gebeuren dat zowel uw oude als nieuwe energieleverancier rond de overstapdatum een bedrag bij u in rekening brengt. Geen zorgen, de door u betaalde termijnbedragen worden altijd verrekend op de eindnota zodat u nooit teveel betaalt.

Energie prijzen

Hoe kan ik mijn vaste terugleveringskosten beperken?2024-08-20T13:09:52+02:00

Je kunt de vaste terugleveringskosten beperken door de opgewekte energie direct te verbruiken in plaats van terug te leveren aan het net. Hierdoor verminder je het aantal kWh dat je teruglevert en zijn de kosten lager.

Zijn de vaste terugleveringskosten voor iedereen verhoogd?2024-09-09T13:00:49+02:00

Nee, de verhoging geldt alleen voor klanten die een bepaald aantal kWh aan het net terugleveren. Klanten die minder terugleveren, betalen geen extra vaste terugleveringskosten. Lees hier meer over de vaste terugleveringkosten.

Voor wie en vanaf wanneer geldt de verhoging van vaste terugleveringskosten?2024-08-21T10:19:42+02:00

De verhoging geldt per 1 augustus 2024 en is van toepassing op nieuwe klanten die vanaf deze datum een contract hebben afgesloten. Het betreft enkel klanten met zonnepanelen.

Waarom zijn de vaste terugleveringskosten verhoogd?2024-08-20T13:11:40+02:00

De vaste terugleveringskosten zijn verhoogd voor nieuwe klanten met zonnepanelen die na 1 augustus 2024 een nieuw contract hebben afgesloten. Dit komt doordat klanten die veel energie terugleveren aan het net, extra kosten veroorzaken voor de energieleverancier. Om deze kosten eerlijker te verdelen, worden ze doorberekend aan klanten die meer terugleveren.

Over het prijsplafond2024-06-20T14:55:51+02:00

Let op, per 1 januari 2024 is de prijsplafond-regeling te komen vervallen

Vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023 geldt een prijsplafond voor energie, om Nederlanders te compenseren voor de hoge energieprijzen van het moment. De meeste Nederlandse huishoudens zullen hierdoor minder betalen voor hun energie.

Het prijsplafond geldt alleen voor kleinverbruikers met een leveringsadres waar gewoond of gewerkt wordt (verblijfsfunctie). Zij betalen een maximumtarief voor het basisverbruik. Het verbruik dat hierboven valt wordt afgerekend op de eigen tarieven in het energiecontract. Het basisverbruik wordt gebaseerd op het gemiddelde verbruik van een Nederlands huishouden: 2.900 kWh stroom en 1.200 m³ gas per jaar. Tot het basisverbruik geldt een maximumtarief van € 0,40 per kWh elektriciteit en € 1,45 per m3 gas (inclusief overheidsheffingen en btw).

Klik hier voor alle informatie over het prijsplafond.

Kan ik de energietoeslag aanvragen?2024-06-24T13:42:24+02:00

Naast de overheidsmaatregelen die voor iedereen gelden, zoals de verlaging op btw, en de vermindering van de energiebelasting, wordt er een energietoeslag uitgekeerd aan huishoudens met een laag inkomen. Deze uitkering wordt apart uitbetaald door de gemeente, en wordt dus niet doorberekend in het termijnbedrag.

Lees hier meer over de energietoeslag.

Wat betekenen de hoge energieprijzen voor u?2024-06-24T13:52:29+02:00

Als afnemer gaat u kortgezegd meer betalen voor uw energie. Dit valt helaas niet te ontlopen en elke Nederlander en Nederlands bedrijf heeft er last van. Gelukkig heeft de overheid een besluit genomen om de energiebelastingen in 2022 te verlagen ter compensatie. Recent is er ook aangekondigd dat huishoudens met een laag inkomen een extra energietoeslag ontvangen.

Wat in deze tijd erg belangrijk is, is uw verbruik. Ga verstandig om met uw energieverbruik, met name met gas. U bespaart het meeste gas door de verwarming wat lager te zetten en uzelf dikker aan te kleden. Bekijk hier nog een aantal praktische tips om energie te besparen in de wintermaanden.

Wanneer en hoeveel u meer gaat betalen ligt geheel aan uw contract.

Ik heb een vast contract

Dan verandert er op dit moment niets, totdat uw contract afloopt. Daarna zal u weer opnieuw een contract moeten afsluiten of uw huidige moeten verlengen. Hierbij kunt u kiezen uit een variabel contract of een vast contract (momenteel bieden wij alleen 1-jarige en 3-jarige vaste contracten aan) en gelden de energietarieven van dat moment. Dit is van te voren niet te voorspellen. Log in Mijn Innova en bekijk onder “Producten” wanneer uw contract afloopt. Wij kunnen u in ieder geval wél verzekeren van energie in deze onrustige tijd.

Ik heb een variabel contract

Dan zijn uw variabele tarieven per 1 januari 2022 helaas verhoogd, omdat uw vorige energietarief niet meer aansluit op de marktprijs. U heeft hier per e-mail of brief informatie over ontvangen. Je vindt het nieuwe tariefblad ook hier: innovaenergie.nl/tarieven.

Wij zijn genoodzaakt de extra tariefwijziging in te zetten, omdat wij als relatief kleine partij risico lopen met variabele contracten. De inkoopprijzen voor variabele tarieven liggen een stuk hoger dan de huidige marktprijs en bovendien is het lastig te voorspellen tot wanneer variabele klanten bij ons blijven (zij mogen hun contract op elk gewenst moment opzeggen en betalen geen opzegvergoeding). Helaas kunnen wij niet anders dan dit financiële risico zoveel mogelijk in te perken en deze tariefwijziging in te zetten. We begrijpen maar al te goed dat dit een tegenvaller is, maar bedenk dat we hiermee u als variabele klant meer zekerheid kunnen bieden.

Uiteraard kunnen de variabele tarieven ook weer verlaagd worden, als de marktprijs zakt! We houden het goed in de gaten.

Ik wil klant worden bij jullie

Dat kan zeker! Ga naar de homepage en vul onze tool in! Wij kunnen u verzekeren van energie in deze onrustige tijd. Momenteel bieden wij alleen 1-jarige en 3-jarige vaste contracten aan.

Lees hier meer informatie over de hoge energieprijzen.

Kan Innova Energie mij zekerheid bieden in deze tijd?2024-08-21T10:20:56+02:00

Bij Innova Energie hebben we door onze veilige inkoopstrategie het grootste risico afgedekt. Simpel gezegd, het grootste deel van de energie die wij verkopen hebben wij ook al ingekocht (dit geldt wel alleen voor onze vaste contracten). Hierdoor hebben wij op het moment een gunstige positie, zelfs bij een komende strenge winter.

We kunnen u dus geruststellen en meegeven dat de kans erg klein is dat wij in de problemen óf in de gevarenzone komen door de huidige marktontwikkeling. Nieuwe klanten (die van harte welkom bij ons zijn!) en onze huidige klanten kunnen wij de komende tijd verzekeren van energie.

Dit maakt ook dat wij in de positie stonden om energieleverancier Sepa Green Energy B.V. over te nemen, die eerder in december 2021 failliet verklaard was als gevolg van de stijgende energieprijzen. Lees er meer in ons persbericht.

Lees hier meer informatie over de hoge energieprijzen.

Waarom zijn de energieprijzen zo hoog?2024-06-24T13:46:28+02:00

Er is al bijna een halfjaar tekort aan gas in Europa en dat heeft deze oorzaken:

  • Rusland levert minder gas aan Europa. Er zijn vermoedens dat Rusland op deze manier de druk opvoert zodat de nieuwe, omstreden gaspijpleiding Nord Stream 2 snel in gebruik wordt genomen. Echter duurt dit langer dan verwacht. De gaspijpleiding is nog altijd niet in gebruik, terwijl we het heel hard kunnen gebruiken.
  • Een extra piek in de stroomprijzen ontstond nadat Frankrijk vier kernreactoren uit te zetten voor onderhoud.
  • Door een aardig koud voorjaar in 2021 zijn de gasvoorraden vrij leeggeraakt. Door de hogere energieprijzen in de zomer zijn deze vervolgens minder gevuld.
  • Gas wordt liever naar Azië geëxporteerd; er wordt daar een hogere prijs voor aangeboden.
  • Na de coronacrisis trekt de economie weer aan, waardoor de vraag naar energie vanzelf meer stijgt.
  • Door het verminderen van de gaswinning in Groningen is Nederland afhankelijker geworden van andere leveranciers in het buitenland.
  • Kolencentrales en kerncentrales in Europa worden steeds vaker gesloten. Dit betekent meer vraag naar gas om elektriciteit op te wekken.
  • Er wordt minder windenergie opgewekt doordat er minder wind is. Hierdoor stijgt de vraag naar gas automatisch.

Door het tekort, stijgt de vraag naar gas. Omdat stroom en gas een sterk verband met elkaar hebben, groeit naast de gasprijs, ook de stroomprijs mee. En dat betekent een extra hoge marktprijs.

Bron: nos.nl

Lees hier meer informatie over de hoge energieprijzen.

Niet gevonden wat je zocht? 

Go to Top