Contract
Dynamische prijzen
Energiecontracten met dynamische prijzen zijn gekoppeld aan de directe prijzen van de markt. Ook wel de spotmarkten voor elektriciteit (EPEX) en gas (LEBA). Dit betekent dat de prijzen een dag van tevoren worden vastgesteld. Voor gas geldt een tarief per dag en voor stroom zelfs per uur. Door hier slim op in te spelen kunt u energiekosten besparen en een bijdrage leveren aan een duurzame toekomst. Als energieleverancier bieden wij onze klanten de mogelijkheid om te profiteren van deze innovatieve manier van energieprijzen.
Een vereiste is het hebben van een slimme meter. Het is namelijk essentieel voor ons om nauwkeurig te kunnen vaststellen wanneer iemand elektriciteit en gas verbruikt. Alleen met een (werkende) slimme meter kunnen we deze metingen goed uitvoeren.
Bovendien zijn we van mening dat dynamische energietarieven noodzakelijk zijn voor de verduurzaming van het energienet. Klanten moeten worden beloond wanneer ze energie verbruiken op momenten waarop er veel energie beschikbaar is, zoals op een zonnige middag wanneer de zonnepanelen een hoogtepunt bereiken in energieproductie. Ook deze beloningen kunnen alleen worden vastgesteld met behulp van een slimme meter.
Normaal gesproken is uw termijnbedrag gebaseerd op het verbruik over een heel jaar gedeeld door twaalf om op een gemiddeld maandbedrag uit te komen dat iedere maand hetzelfde is.
Bij dynamische prijzen proberen wij zo dicht mogelijk bij de werkelijke kosten te blijven. Door stookkosten zal het verbruik waarschijnlijk ook hoger zijn in de winter dan in de zomer. De rekening verschilt dus ook per maand.
Omdat u uw energie vooruit betaalt, schatten wij eerst in hoeveel u de volgende maand zal verbruiken. We maken ook een inschatting van de energieprijzen van de volgende maand. Na afloop van de maand in kwestie worden de werkelijke kosten verrekend met het betaalde voorschot van die maand.
Met een dynamisch energiecontract kun jij ook profiteren van salderen, een handige manier om je energiekosten te verlagen. Salderen betekent dat je de energie die je opwekt, bijvoorbeeld met zonnepanelen, kunt verrekenen met je verbruik, zodat je minder energiebelasting betaalt. Hoewel het principe van salderen hetzelfde blijft, werkt het bij dynamische contracten net anders dan bij vaste of variabele contracten.
In de praktijk werkt het als volgt:
Ieder uur geeft de slimme meter door hoeveel kWh er dat uur is verbruikt en teruggeleverd. Binnen dat uur wordt alleen het netto resultaat in rekening gebracht tegen het binnen dat uur geldende leveringstarief, inclusief op- en afslagen, energiebelasting en btw.
Voorbeeld 1: Tussen 12:00 en 13:00 verbruikt u 4 kWh en levert u 9 kWh terug. Het netto resultaat is dan -5 kWh.
Voorbeeld 2: Tussen 14:00 en 15:00 verbruikt u 14 kWh en levert u 3 kWh terug. Het netto resultaat is dan 11 kWh.
Bij de jaar- of eindafrekening worden voor de energiebelasting die netto verbruiken per uur op reguliere wijze gesaldeerd over de af te rekenen periode. Je betaalt uitsluitend energiebelasting over het positieve netto resultaat.
Voorbeeld 1: 2500 kWh verbruik en 700 kWh teruglevering = 1800 kWh netto verbruik waarover energiebelasting wordt betaald.
Voorbeeld 2: 1500 kWh verbruik en 2000 kWh teruglevering = 0 kWh netto verbruik waarover energiebelasting wordt betaald.
Looptijd
In uw contractbevestiging vindt u alle informatie over uw contract, zoals de looptijd en de producten die u afneemt. Deze informatie kunt u ook terug vinden via Mijn Innova.
Opzeggen
Als u uw energiecontract voor bepaalde tijd (vast tarief) bij ons vroegtijdig opzegt, brengen wij een opzegvergoeding in rekening. De energie voor uw resterende looptijd hebben wij namelijk al ingekocht. Met een opzegvergoeding compenseren wij dit.
Voorheen was deze opzegvergoeding standaard €50,- per product en per aansluiting (wanneer de resterende looptijd van het energiecontract korter is dan een jaar). Vanuit de ACM is hier verandering ingekomen voor klanten met kleinverbruikaansluiting. Dat is nodig omdat de energieprijzen erg fluctueren. De nieuwe opzegvergoeding is afhankelijk van het verbruik wat u nog van ons zou afnemen en de tarieven in uw energiecontract en de markt.
Uw opzegvergoeding inzien
Gebruik de opzegvergoeding-tool op Mijn Innova om in te zien hoe hoog uw opzegvergoeding zal worden (indicatie!) op een door u gekozen overstapdatum binnen de looptijd van uw contract, of neem contact met ons op om deze op te vragen. We geven u dan een indicatie van de opzegvergoeding.
Zo wordt de nieuwe opzegvergoeding berekend
De opzegvergoeding wordt nu berekend aan de hand van de onderstaande stappen (opgelegd door de ACM). Dit geldt voor energiecontracten voor bepaalde tijd (vast tarief), gesloten vanaf 1 juni 2023 voor kleinverbruikers:
- Er wordt een schatting gemaakt van het verbruik dat u nog van ons zou afnemen tot aan het einde van uw energiecontract (deze schatting is o.b.v. uw standaard jaarverbruik en profielfracties)
- Je komt dan uit op uw geschatte resterende verbruik. Hierover betaalt u een afkoopbedrag per kWh stroom, en per M3 gas.
- Het afkoopbedrag is afhankelijk van de tarieven in uw energiecontract én de tarieven die gelden op het moment van overstappen.
In eerste instantie wordt er een indicatie gegeven. Wanneer u daadwerkelijk overstapt, ontvangt u bij uw eindnota de definitieve opzegvergoeding. Dit verschilt kan komen door drie dingen: uw standaard jaarverbruik is veranderd, uw opzegdatum is veranderd, of de profielfracties zijn veranderd.
Opgelegd door de ACM
Deze verandering in de wet voor redelijke opzegvergoedingen is een initiatief vanuit de ACM, en geldt voor alle energieleveranciers in Nederland.
Ook de manier van het berekenen van de nieuwe opzegvergoeding is opgelegd vanuit de ACM. Heeft u een vraag en/of klacht hierover? Dan kunt u terecht bij de ACM.
Gecondoleerd met het verlies van uw dierbare. Wij wensen u en overige nabestaanden veel sterkte toe. Voor verdere afwikkeling van het energiecontract vragen wij u contact op te nemen met onze klantenservice.
Houd rekening met een opzegtermijn van 30 kalenderdagen. Daarnaast kunnen wij bij een voortijdige beëindiging van het contract een opzegvergoeding en eventueel reeds uitbetaalde kortingen en vergoedingen bij u in rekening brengen. Bij een opzegging in geval van overlijden of faillissement is het mogelijk dat wij om aanvullende informatie of bewijsstukken zullen vragen.
Heeft u een contract voor bepaalde tijd (met een vaste einddatum) en beëindigt u dit contract eerder dan de afgesproken einddatum of is het contract eerder dan de afgesproken einddatum beëindigd vanwege wanbetaling en/of fraude? Dan kunnen wij u hiervoor onderstaande opzegvergoeding in rekening brengen. Ook vervalt uw recht op eventuele aanmeldbonussen en/of (actie)kortingen en/of compensaties voor de door u gedeclareerde kosten. Deze kunnen met de eindnota worden verrekend, ook wanneer deze al als voorschotten aan u zijn uitbetaald.
Contract particuliere kleinverbruiker
De hoogte van de opzegvergoeding hangt af van het moment waarop uw contract wordt verbroken en bedraagt per product en per Aansluiting of Allocatiepunt:
Contractduur | Resterende looptijd | Opzegvergoeding |
1 jaar | < 1 jaar | € 50,- |
> 1 jaar | < 1,5 jaar | € 50,- |
1,5 – 2 jaar | € 75,- | |
2 – 2,5 jaar | € 100,- | |
> 2,5 jaar | € 125,- |
Contract zakelijke kleinverbruiker
De hoogte van de opzegvergoeding hangt af van het moment waarop uw contract wordt verbroken. De volgende voorwaarden gelden voor de hoogte van de opzegvergoeding:
- de opzegvergoeding per product en per Aansluiting of Allocatiepunt bedraagt 15% van de resterende (verwachte) waarde van het contract, met een minimum van € 100,- per Aansluiting of Allocatiepunt per niet uitgediend jaar.
- de resterende (verwachte) waarde wordt bepaald op basis van de in het contract afgesproken looptijd, tarieven en het standaard jaarverbruik dat wordt opgegeven door de netbeheerder.
Contract Grootverbruiker en/of Multisites
De hoogte van de opzegvergoeding hangt af van het moment waarop uw contract wordt verbroken. De volgende voorwaarden gelden voor de hoogte van de opzegvergoeding:
- de opzegvergoeding per product en per Aansluiting of Allocatiepunt bedraagt 15% van de resterende (verwachte) waarde van het contract, met een minimum van € 100,- per Aansluiting of Allocatiepunt per niet uitgediend jaar.
- de resterende (verwachte) waarde wordt bepaald op basis van de in het contract afgesproken looptijd, tarieven en het gecontracteerd volume.
Nieuwe opzegvergoeding per 1 juni 2023
Heeft u een contract afgesloten vanaf 1 juni 2023? Bekijk hier de nieuwe opzegvergoeding die voor u geldt.
Stapt u over? Dan regelt uw nieuwe leverancier uw overstap. Heeft u een contract met vaste tarieven, dan betaalt u bij voortijdige beëindiging een opzegvergoeding en dient u eventueel reeds uitbetaalde kortingen en vergoedingen terug te betalen.
Jammer dat u overweegt uw contract bij ons op te zeggen. U kunt opzeggen door ons een e-mail te sturen met de volgende gegevens:
– Uw aansluitgegevens
– De gewenste einddatum
– De reden van de opzegging
Een opzegging kan niet met terugwerkende kracht verwerkt worden.
Verlengen
Wanneer uw contract afloopt blijven wij uw bedrijfspand en/of woning voorzien van energie. Uw contract gaat automatisch over naar een standaardcontract met variabele tarieven. Onze variabele tarieven bewegen mee met de marktprijs. Een variabel contract kunt u kosteloos opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen.
Voor het verlengen van uw contract kunt u het beste een aanbod aanvragen via Mijn Innova.
Voorwaarden
Als u uw energiecontract voor bepaalde tijd (vast tarief) bij ons vroegtijdig opzegt, brengen wij een opzegvergoeding in rekening. De energie voor uw resterende looptijd hebben wij namelijk al ingekocht. Met een opzegvergoeding compenseren wij dit.
Voorheen was deze opzegvergoeding standaard €50,- per product en per aansluiting (wanneer de resterende looptijd van het energiecontract korter is dan een jaar). Vanuit de ACM is hier verandering ingekomen voor klanten met kleinverbruikaansluiting. Dat is nodig omdat de energieprijzen erg fluctueren. De nieuwe opzegvergoeding is afhankelijk van het verbruik wat u nog van ons zou afnemen en de tarieven in uw energiecontract en de markt.
Uw opzegvergoeding inzien
Gebruik de opzegvergoeding-tool op Mijn Innova om in te zien hoe hoog uw opzegvergoeding zal worden (indicatie!) op een door u gekozen overstapdatum binnen de looptijd van uw contract, of neem contact met ons op om deze op te vragen. We geven u dan een indicatie van de opzegvergoeding.
Zo wordt de nieuwe opzegvergoeding berekend
De opzegvergoeding wordt nu berekend aan de hand van de onderstaande stappen (opgelegd door de ACM). Dit geldt voor energiecontracten voor bepaalde tijd (vast tarief), gesloten vanaf 1 juni 2023 voor kleinverbruikers:
- Er wordt een schatting gemaakt van het verbruik dat u nog van ons zou afnemen tot aan het einde van uw energiecontract (deze schatting is o.b.v. uw standaard jaarverbruik en profielfracties)
- Je komt dan uit op uw geschatte resterende verbruik. Hierover betaalt u een afkoopbedrag per kWh stroom, en per M3 gas.
- Het afkoopbedrag is afhankelijk van de tarieven in uw energiecontract én de tarieven die gelden op het moment van overstappen.
In eerste instantie wordt er een indicatie gegeven. Wanneer u daadwerkelijk overstapt, ontvangt u bij uw eindnota de definitieve opzegvergoeding. Dit verschilt kan komen door drie dingen: uw standaard jaarverbruik is veranderd, uw opzegdatum is veranderd, of de profielfracties zijn veranderd.
Opgelegd door de ACM
Deze verandering in de wet voor redelijke opzegvergoedingen is een initiatief vanuit de ACM, en geldt voor alle energieleveranciers in Nederland.
Ook de manier van het berekenen van de nieuwe opzegvergoeding is opgelegd vanuit de ACM. Heeft u een vraag en/of klacht hierover? Dan kunt u terecht bij de ACM.
Uw EAN-code is verbonden aan uw elektriciteit- of gasaansluiting, niet aan uw slimme of traditionele meter. Bij een nieuwe meter verandert dit nummer dan ook niet. Uw EAN-code(s) kunt u opzoeken in het EAN-codeboek.
Uw meternummer is uiteraard wél aan uw slimme of traditionele meter verbonden. Deze kunt u dan ook vinden op de meter in de meterkast. Bij een slimme meter is deze vaak te vinden bij of onder de streepjescode, bij een traditionele meter herkent u het nummer aan de 2 beginletters ‘No’.
U kunt uw termijnbedrag snel en eenvoudig aanpassen via Mijn Innova. Wij adviseren u een redelijk termijnbedrag te kiezen, zodat u op de volgende nota niet voor onaangename financiële verrassingen komt te staan.
Via Mijn Innova kunt u niet maximaal verhogen of verlagen. Heeft u een goede reden om dit wel te doen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 070-3016610.
Wilt u uw energiecontract annuleren binnen uw bedenktermijn? Bel naar 070 -301 66 10
Het aanmelden van een extra adres of een verhuizing kunt u eenvoudig regelen via Mijn Innova
Bent u erachter gekomen dat enkeltarief voordeliger voor u is? U kunt via klantenservice@innovaenergie.nl enkeltarief aanvragen. Bij de wijziging van dubbel- naar enkeltarief verandert er niets aan uw meter. U zult de wijziging alleen terugzien op uw jaarnota.
Vanaf 1 november neemt Innova Energie de levering van gas en elektra over. Vanaf dat moment moet je ook de energie betalen aan Innova Energie.
Wij hebben uw meterstanden nodig om ervoor te zorgen dat uw energienota’s correct zijn en u niet voor onaangename financiële verrassingen komt te staan. Aan de hand van uw meterstanden kunnen wij de jaarnota opmaken en uw werkelijke verbruik met uw afrekenen. Dit geldt ook voor het opmaken van de eindnota.