Facturen en betalen
Betaalmogelijkheden
Via Mijn Innova kunt u eenvoudig uw betaalgegevens wijzigen. Tevens kunt u ervoor kiezen om openstaande facturen met terugwerkende kracht te laten incasseren.
Heeft u meerdere energiecontracten bij ons? Dan heeft u voor elk klantnummer een eigen Mijn Innova account waar u de betaalgegevens kunt wijzigen. Geeft u de wijziging via SEPA door dan hebben wij voor ieder klantnummer een ondertekend machtigingsformulier nodig.
U kunt bij ons betalen via automatische incasso of handmatige bankoverschrijving. Automatische incasso betreft een kosteloze betaalwijze. Bij automatische incasso worden de betalingen rond de 30ste van de maand geïncasseerd.
Maakt u het factuurbedrag liever handmatig naar ons over?
Dan kan dit naar NL54 RABO 0380 6629 73 t.n.v. Innova Energie, onder vermelding van uw klant- en factuurnummer.Â
(Per 20 april 2024 hebben wij een nieuw bankrekeningnummer zoals hierboven staat vermeld. Ons oude bankrekeningnummer is NL70INGB0652260225. Dit nummer is niet meer in gebruik.)
Per handmatige bankoverschrijving betaalt u €3,02 facturatiekosten.
Via Mijn Innova kunt u eenvoudig uw betaalgegevens wijzigen, bijvoorbeeld uw rekeningnummer wijzigen voor automatische incasso, uw automatische incasso stopzetten of juist automatische incasso instellen. Na het instellen van automatische incasso kunt u ervoor kiezen om openstaande facturen met terugwerkende kracht te laten incasseren.
Indien u uw rekeningnummer wilt wijzen en u doet dit minimaal 14 dagen voor uw eerstvolgende energienota, dan gaat de wijziging op tijd in. Geeft u de wijziging later aan ons door, dan voeren wij deze pas door na de eerstvolgende nota. Zo voorkomen wij een dubbele betaling.
Heeft u meerdere energiecontracten bij ons? Dan heeft u voor elk klantnummer een eigen Mijn Innova account waar u de betaalgegevens kunt wijzigen. Geeft u de wijziging via SEPA door dan hebben wij voor ieder klantnummer een ondertekend machtigingsformulier nodig.
Bij automatische incasso incasseren wij rond de 30ste van de maand voorafgaand aan de maand.
Houd er rekening mee dat afschrijvingen enkele dagen kunnen afwijken door weekenden en/of feestdagen.
Via Mijn Innova kunt u eenvoudig uw rekeningnummer wijzigen. Doet u dit minimaal 14 dagen voor uw eerstvolgende energienota, dan gaat de wijziging op tijd in.
Geeft u de wijziging later aan ons door, dan voeren wij deze pas door na de eerstvolgende nota. Zo voorkomen we een dubbele betaling.
Wanneer een incassomoment mislukt ontvangt u een herinnering en dient u het factuurbedrag handmatig naar ons over te maken.
U kunt het openstaande bedrag overmaken op NL54 RABO 0380 6629 73Â t.n.v. Innova Energie, onder vermelding van uw klant- en factuurnummer.
Per 20 april 2024 hebben wij een nieuw bankrekeningnummer zoals hierboven staat vermeld. Ons oude bankrekeningnummer is NL70INGB0652260225. Dit nummer is niet meer in gebruik.
Via Mijn Innova kunt u eenvoudig uw betaalmethode wijzigen. Doet u dit minimaal 14 dagen voor uw eerstvolgende energienota, dan gaat de wijziging op tijd in. Geeft u de wijziging later aan ons door, dan voeren wij deze pas door na de eerstvolgende nota. Zo voorkomen we een dubbele betaling.
Wanneer u ervoor kiest facturen handmatig te betalen worden er maandelijks facturatiekosten in rekening gebracht.
Via Mijn Innova kunt u eenvoudig uw betaalgegevens wijzigen. Tevens kunt u ervoor kiezen om openstaande facturen met terugwerkende kracht te laten incasseren. U kunt een automatische incasso ook doorgeven via een ingevuld en ondertekend SEPA-machtigingsformulier. Dit formulier kunt u aanvragen via klantenservice@innovaenergie.nl en ondertekend retourneren via e-mail of ongefrankeerd per post via antwoordnummer:
Innova Energie B.V.
Antwoordnummer 10052
2260 VB Leidschendam
Heeft u meerdere energiecontracten bij ons? Dan heeft u voor elk klantnummer een eigen Mijn Innova account waar u de betaalgegevens kunt wijzigen. Geeft u de wijziging via SEPA door dan hebben wij voor ieder klantnummer een ondertekend machtigingsformulier nodig.
Betaalgegevens
Via Mijn Innova kunt u eenvoudig uw betaalgegevens wijzigen. Tevens kunt u ervoor kiezen om openstaande facturen met terugwerkende kracht te laten incasseren.
Heeft u meerdere energiecontracten bij ons? Dan heeft u voor elk klantnummer een eigen Mijn Innova account waar u de betaalgegevens kunt wijzigen. Geeft u de wijziging via SEPA door dan hebben wij voor ieder klantnummer een ondertekend machtigingsformulier nodig.
U kunt bij ons betalen via automatische incasso of handmatige bankoverschrijving. Automatische incasso betreft een kosteloze betaalwijze. Bij automatische incasso worden de betalingen rond de 30ste van de maand geïncasseerd.
Maakt u het factuurbedrag liever handmatig naar ons over?
Dan kan dit naar NL54 RABO 0380 6629 73 t.n.v. Innova Energie, onder vermelding van uw klant- en factuurnummer.Â
(Per 20 april 2024 hebben wij een nieuw bankrekeningnummer zoals hierboven staat vermeld. Ons oude bankrekeningnummer is NL70INGB0652260225. Dit nummer is niet meer in gebruik.)
Per handmatige bankoverschrijving betaalt u €3,02 facturatiekosten.
Via Mijn Innova kunt u eenvoudig uw betaalgegevens wijzigen, bijvoorbeeld uw rekeningnummer wijzigen voor automatische incasso, uw automatische incasso stopzetten of juist automatische incasso instellen. Na het instellen van automatische incasso kunt u ervoor kiezen om openstaande facturen met terugwerkende kracht te laten incasseren.
Indien u uw rekeningnummer wilt wijzen en u doet dit minimaal 14 dagen voor uw eerstvolgende energienota, dan gaat de wijziging op tijd in. Geeft u de wijziging later aan ons door, dan voeren wij deze pas door na de eerstvolgende nota. Zo voorkomen wij een dubbele betaling.
Heeft u meerdere energiecontracten bij ons? Dan heeft u voor elk klantnummer een eigen Mijn Innova account waar u de betaalgegevens kunt wijzigen. Geeft u de wijziging via SEPA door dan hebben wij voor ieder klantnummer een ondertekend machtigingsformulier nodig.
Eindafrekening
Lukt het u niet meer om de openstaande bedragen tijdig te voldoen? Dan kunt u alsnog voorkomen dat wij de energielevering stoppen. Klik hier voor alle informatie over schuldhulpverlenging.
Als u de betalingsregeling niet nakomt en/of de nota’s niet langer kunt betalen, ontvangt u een herinnering. Wanneer u na de herinnering de betaling niet voldoet ontvangt u een aanmaning. Als er zowel op de herinnering als de aanmaning geen betaling volgt, ontbinden wij de betalingsregeling en krijgt u een laatste verzoek om het totaal openstaande bedrag binnen vijf dagen aan ons te voldoen.
Volgt er dan weer geen betaling, dan kunnen wij geen regeling meer treffen en dragen wij de vordering over aan een incassobureau. Blijven betalingen zowel bij ons als het incassobureau uit, dan zijn wij genoodzaakt uw contract en in dit geval ook uw energielevering te beëindigen.
Aanmaningskosten
Voorkom extra kosten en betaal tijdig. Als wij uw betaling niet voor de genoemde datum ontvangen, dan zijn wij genoodzaakt aanmaningskosten van minimaal €15,- (inclusief btw) in rekening te brengen per openstaande nota. Als de betaling uitblijft, zijn wij genoodzaakt de vordering 14 dagen na dagtekening van de aanmaning uit handen te geven aan een derde partij.
Incassokosten
Als een vordering ter incasso wordt aangeboden aan een derde partij, dan kan deze partij extra kosten in rekening brengen. De totale buitengerechtelijke kosten voor een aanmaning, (slot)sommatie en de kosten van een derde partij zijn maximaal de wettelijk toegestane buitengerechtelijke kosten alsmede verschuldigde rente per nota, conform de Wet normering buitengerechtelijke Incassokosten (WIK).
Hoofdsom | Percentage bovenop de oorspronkelijke factuur | Opmerkingen |
Over de som van €0 tot €2.500 | 15% | Minimaal € 40,- |
Over de som van €2.500 tot €5.000 | 10% | |
Over de som van €5.000 tot €10.000 | 5% | |
Over de som van €10.000 tot €200.000 | 1% | |
Over de som van €200.000 of meer | 0,5% | Maximaal € 6.775,- |
Einde levering
Als u meerdere nota’s bij ons heeft openstaan, dan kunnen wij overgaan tot het beëindigen van levering van energie. Als uw energielevering is beëindigd in verband met wanbetaling kunnen wij de levering alleen hervatten als de volledige schuld bij ons is voldaan, inclusief eventuele incassokosten. Als wij de energielevering hervatten, kunnen wij u om een borg vragen.
Als u krap bij kas zit, proberen wij er graag samen met u uit te komen. Wij treffen betalingsregelingen voor jaar- en eindafrekeningen of eventuele correcties hiervan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
Voor termijnnota’s kunt u geen betalingsregeling treffen. Dit bedrag komt immers iedere maand terug en het treffen van een regeling voor één nota is hierin geen oplossing. Wanneer u een termijnnota niet op tijd kunt betalen horen wij dit graag van u zodat wij eventueel de vervaldatum van de nota kunnen verzetten.
Als u het contract voortijdig beëindigt brengen wij in veel gevallen een opzegvergoeding in rekening. Dit doen wij om het verlies van de ingekochte gas en elektriciteit te compenseren. Hoeveel u moet betalen hangt af van uw energiecontract en de datum dat u bij ons vertrekt. Dit staat aangegeven in onze algemene voorwaarden.
U ontvangt een eindnota als u verhuist, overstapt naar een andere energieleverancier of wanneer uw contract in een andere situatie wordt beëindigd. Wij maken alleen een eindberekening voor het product dat u niet langer bij ons afneemt. U ontvangt de eindnota binnen zes weken nadat wij uw meterstanden hebben ontvangen.
Factuuruitleg

Jaarnota
Elk jaar ontvangt u een jaarnota waarmee de jaarverrekening plaatsvindt. Al uw betaalde termijnbedragen van het afgelopen jaar worden bij elkaar opgeteld, en vergeleken met de daadwerkelijke energiekosten die u voor uw energieverbruik op uw adres zou moeten betalen. Het verschil betaalt u bij óf krijgt u terug.

Termijnnota
Een termijnnota is een nota waarmee u uw afgesproken termijnbedrag per maand betaald. Dit bedrag is gebaseerd op het standaard jaarverbruik en kan jaarlijks worden aangepast als het verbruik verandert. Op deze nota zie je het bedrag wat elke maand wordt afgeschreven, voor welke producten dit geldt en wat de vervaldatum is.

Eindnota
Als de energielevering van één of meerdere producten bij uw adres wordt gestopt, ontvangt u een eindnota. Hiermee vindt de verrekening plaats van uw betaalde termijnbedragen met de daadwerkelijk kosten van uw energieverbruik. Het verschil betaalt u bij óf krijgt u terug.
Factuur uitleg
Als uw levering voor de 16e van de maand begint, betaalt u het hele termijnbedrag voor die maand. Dit bedrag wordt binnen twee weken na de start van de levering afgeschreven. Op uw jaarnota worden de betaalde termijnbedragen verrekend met uw daadwerkelijke verbruik. Wanneer u te veel heeft betaald, krijgt u het op dat moment terug. Aan het eind van de eerste maand krijgt u nog een termijnnota voor de volgende maand. U betaalt de termijnnota’s vooruit.
Als uw levering op of na de 16e van de maand begint, krijgt u alleen een termijnnota voor de volgende maand. Op uw jaarnota worden de betaalde termijnbedragen verrekend met uw daadwerkelijke verbruik.
Lukt het u niet meer om de openstaande bedragen tijdig te voldoen? Dan kunt u alsnog voorkomen dat wij de energielevering stoppen. Klik hier voor alle informatie over schuldhulpverlenging.
Wij versturen vanaf mei 2020 geen facturen meer naar klanten die voor automatische incasso hebben gekozen. Uw facturen zijn altijd terug te vinden op uw Mijn Innova. Wilt u elke maand alsnog een melding ontvangen dat uw factuur klaarstaat in uw Mijn Innova? Vink deze optie aan in uw Mijn Innova.
De cashback is niet meegenomen op de jaarnota. Als de cashback actie op u van toepassing is, dan ontvangt u hier een aparte nota voor. Deze ontvangt u wanneer het eerste jaar van uw contract is verstreken.
De hoogte van uw cashback hangt af van het type contract dat u heeft. Het bedrag van uw cashback vindt u dan ook terug in de bevestigingsbrief van uw contract.
Bij een contract voor 1 jaar wordt de cashback aan het eind van het contractjaar in één keer aan u uitbetaald. Bij een contract voor 3 jaar zal het bedrag in 3 delen aan het eind van elk contractjaar aan uw worden uitbetaald.
Als u uw contract bij ons vroegtijdig beëindigd, vervalt uw recht op de cashback volledig. De door ons reeds uitbetaalde cashback dient dan door u te worden terugbetaald.
Het kan voorkomen dus u moet bijbetalen naar aanleiding van uw jaar- of eindnota. Dat betekent dat uw termijnbedrag niet dekkend was voor uw verbruik. Dat kan de volgende oorzaken hebben:
• Uw stroom- en/of gasverbruik ligt hoger dan verwacht of ingeschat;
• Het termijnbedrag is verlaagd terwijl uw verbruik niet omlaag is gegaan;
• U heeft minder elektriciteit teruggeleverd dan verwacht of ingeschat;
• De meterstanden die u aan ons heeft doorgegeven niet kloppen;
• Wij geen meterstanden van u hebben ontvangen en daarom de standen hebben moeten schatten op basis van uw historisch jaarverbruik.
Vanaf het moment dat wij de levering zijn gestart, ontvangt u na elke 12 maanden een jaarnota. Naar aanleiding van het verbruik op uw jaarnota berekenen we automatisch een nieuwe passend termijnbedrag.
U kunt uw jaarnota’s inzien via Mijn Innova.
Als u krap bij kas zit, proberen wij er graag samen met u uit te komen. Wij treffen betalingsregelingen voor jaar- en eindafrekeningen of eventuele correcties hiervan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
Voor termijnnota’s kunt u geen betalingsregeling treffen. Dit bedrag komt immers iedere maand terug en het treffen van een regeling voor één nota is hierin geen oplossing. Wanneer u een termijnnota niet op tijd kunt betalen horen wij dit graag van u zodat wij eventueel de vervaldatum van de nota kunnen verzetten.
Jaarafrekening
Lukt het u niet meer om de openstaande bedragen tijdig te voldoen? Dan kunt u alsnog voorkomen dat wij de energielevering stoppen. Klik hier voor alle informatie over schuldhulpverlenging.
Het kan voorkomen dus u moet bijbetalen naar aanleiding van uw jaar- of eindnota. Dat betekent dat uw termijnbedrag niet dekkend was voor uw verbruik. Dat kan de volgende oorzaken hebben:
• Uw stroom- en/of gasverbruik ligt hoger dan verwacht of ingeschat;
• Het termijnbedrag is verlaagd terwijl uw verbruik niet omlaag is gegaan;
• U heeft minder elektriciteit teruggeleverd dan verwacht of ingeschat;
• De meterstanden die u aan ons heeft doorgegeven niet kloppen;
• Wij geen meterstanden van u hebben ontvangen en daarom de standen hebben moeten schatten op basis van uw historisch jaarverbruik.
Vanaf het moment dat wij de levering zijn gestart, ontvangt u na elke 12 maanden een jaarnota. Naar aanleiding van het verbruik op uw jaarnota berekenen we automatisch een nieuwe passend termijnbedrag.
U kunt uw jaarnota’s inzien via Mijn Innova.
Als u de betalingsregeling niet nakomt en/of de nota’s niet langer kunt betalen, ontvangt u een herinnering. Wanneer u na de herinnering de betaling niet voldoet ontvangt u een aanmaning. Als er zowel op de herinnering als de aanmaning geen betaling volgt, ontbinden wij de betalingsregeling en krijgt u een laatste verzoek om het totaal openstaande bedrag binnen vijf dagen aan ons te voldoen.
Volgt er dan weer geen betaling, dan kunnen wij geen regeling meer treffen en dragen wij de vordering over aan een incassobureau. Blijven betalingen zowel bij ons als het incassobureau uit, dan zijn wij genoodzaakt uw contract en in dit geval ook uw energielevering te beëindigen.
Aanmaningskosten
Voorkom extra kosten en betaal tijdig. Als wij uw betaling niet voor de genoemde datum ontvangen, dan zijn wij genoodzaakt aanmaningskosten van minimaal €15,- (inclusief btw) in rekening te brengen per openstaande nota. Als de betaling uitblijft, zijn wij genoodzaakt de vordering 14 dagen na dagtekening van de aanmaning uit handen te geven aan een derde partij.
Incassokosten
Als een vordering ter incasso wordt aangeboden aan een derde partij, dan kan deze partij extra kosten in rekening brengen. De totale buitengerechtelijke kosten voor een aanmaning, (slot)sommatie en de kosten van een derde partij zijn maximaal de wettelijk toegestane buitengerechtelijke kosten alsmede verschuldigde rente per nota, conform de Wet normering buitengerechtelijke Incassokosten (WIK).
Hoofdsom | Percentage bovenop de oorspronkelijke factuur | Opmerkingen |
Over de som van €0 tot €2.500 | 15% | Minimaal € 40,- |
Over de som van €2.500 tot €5.000 | 10% | |
Over de som van €5.000 tot €10.000 | 5% | |
Over de som van €10.000 tot €200.000 | 1% | |
Over de som van €200.000 of meer | 0,5% | Maximaal € 6.775,- |
Einde levering
Als u meerdere nota’s bij ons heeft openstaan, dan kunnen wij overgaan tot het beëindigen van levering van energie. Als uw energielevering is beëindigd in verband met wanbetaling kunnen wij de levering alleen hervatten als de volledige schuld bij ons is voldaan, inclusief eventuele incassokosten. Als wij de energielevering hervatten, kunnen wij u om een borg vragen.
Als u krap bij kas zit, proberen wij er graag samen met u uit te komen. Wij treffen betalingsregelingen voor jaar- en eindafrekeningen of eventuele correcties hiervan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
Voor termijnnota’s kunt u geen betalingsregeling treffen. Dit bedrag komt immers iedere maand terug en het treffen van een regeling voor één nota is hierin geen oplossing. Wanneer u een termijnnota niet op tijd kunt betalen horen wij dit graag van u zodat wij eventueel de vervaldatum van de nota kunnen verzetten.
Cashback
De cashback is niet meegenomen op de jaarnota. Als de cashback actie op u van toepassing is, dan ontvangt u hier een aparte nota voor. Deze ontvangt u wanneer het eerste jaar van uw contract is verstreken.
De hoogte van uw cashback hangt af van het type contract dat u heeft. Het bedrag van uw cashback vindt u dan ook terug in de bevestigingsbrief van uw contract.
Bij een contract voor 1 jaar wordt de cashback aan het eind van het contractjaar in één keer aan u uitbetaald. Bij een contract voor 3 jaar zal het bedrag in 3 delen aan het eind van elk contractjaar aan uw worden uitbetaald.
Als u uw contract bij ons vroegtijdig beëindigd, vervalt uw recht op de cashback volledig. De door ons reeds uitbetaalde cashback dient dan door u te worden terugbetaald.
Loyaliteitsbonus
Een loyaliteitsbonus is een beloning die we bieden aan trouwe klanten die bij ons blijven tot het einde van hun contract. Het is onze manier om waardering te tonen voor uw langdurige betrokkenheid.
Opzegvergoeding
Als u uw energiecontract voor bepaalde tijd (vast tarief) bij ons vroegtijdig opzegt, brengen wij een opzegvergoeding in rekening. De energie voor uw resterende looptijd hebben wij namelijk al ingekocht. Met een opzegvergoeding compenseren wij dit.
Voorheen was deze opzegvergoeding standaard €50,- per product en per aansluiting (wanneer de resterende looptijd van het energiecontract korter is dan een jaar). Vanuit de ACM is hier verandering ingekomen voor klanten met kleinverbruikaansluiting. Dat is nodig omdat de energieprijzen erg fluctueren. De nieuwe opzegvergoeding is afhankelijk van het verbruik wat u nog van ons zou afnemen en de tarieven in uw energiecontract en de markt.
Uw opzegvergoeding inzien
Gebruik de opzegvergoeding-tool op Mijn Innova om in te zien hoe hoog uw opzegvergoeding zal worden (indicatie!) op een door u gekozen overstapdatum binnen de looptijd van uw contract, of neem contact met ons op om deze op te vragen. We geven u dan een indicatie van de opzegvergoeding.
Zo wordt de nieuwe opzegvergoeding berekend
De opzegvergoeding wordt nu berekend aan de hand van de onderstaande stappen (opgelegd door de ACM). Dit geldt voor energiecontracten voor bepaalde tijd (vast tarief), gesloten vanaf 1 juni 2023 voor kleinverbruikers:
- Er wordt een schatting gemaakt van het verbruik dat u nog van ons zou afnemen tot aan het einde van uw energiecontract (deze schatting is o.b.v. uw standaard jaarverbruik en profielfracties)
- Je komt dan uit op uw geschatte resterende verbruik. Hierover betaalt u een afkoopbedrag per kWh stroom, en per M3 gas. Â
- Het afkoopbedrag is afhankelijk van de tarieven in uw energiecontract én de tarieven die gelden op het moment van overstappen.Â
In eerste instantie wordt er een indicatie gegeven. Wanneer u daadwerkelijk overstapt, ontvangt u bij uw eindnota de definitieve opzegvergoeding. Dit verschilt kan komen door drie dingen: uw standaard jaarverbruik is veranderd, uw opzegdatum is veranderd, of de profielfracties zijn veranderd.
Opgelegd door de ACM
Deze verandering in de wet voor redelijke opzegvergoedingen is een initiatief vanuit de ACM, en geldt voor alle energieleveranciers in Nederland.
Ook de manier van het berekenen van de nieuwe opzegvergoeding is opgelegd vanuit de ACM. Heeft u een vraag en/of klacht hierover? Dan kunt u terecht bij de ACM.
Houd rekening met een opzegtermijn van 30 kalenderdagen. Daarnaast kunnen wij bij een voortijdige beëindiging van het contract een opzegvergoeding en eventueel reeds uitbetaalde kortingen en vergoedingen bij u in rekening brengen. Bij een opzegging in geval van overlijden of faillissement is het mogelijk dat wij om aanvullende informatie of bewijsstukken zullen vragen.
Heeft u een contract voor bepaalde tijd (met een vaste einddatum) en beëindigt u dit contract eerder dan de afgesproken einddatum of is het contract eerder dan de afgesproken einddatum beëindigd vanwege wanbetaling en/of fraude? Dan kunnen wij u hiervoor onderstaande opzegvergoeding in rekening brengen. Ook vervalt uw recht op eventuele aanmeldbonussen en/of (actie)kortingen en/of compensaties voor de door u gedeclareerde kosten. Deze kunnen met de eindnota worden verrekend, ook wanneer deze al als voorschotten aan u zijn uitbetaald.
Contract particuliere kleinverbruiker
De hoogte van de opzegvergoeding hangt af van het moment waarop uw contract wordt verbroken en bedraagt per product en per Aansluiting of Allocatiepunt:
Contractduur | Resterende looptijd | Opzegvergoeding |
1 jaar | < 1 jaar | € 50,- |
> 1 jaar | < 1,5 jaar | € 50,- |
1,5 – 2 jaar | € 75,- | |
2 – 2,5 jaar | € 100,- | |
> 2,5 jaar | € 125,- |
Contract zakelijke kleinverbruiker
De hoogte van de opzegvergoeding hangt af van het moment waarop uw contract wordt verbroken. De volgende voorwaarden gelden voor de hoogte van de opzegvergoeding:
- de opzegvergoeding per product en per Aansluiting of Allocatiepunt bedraagt 15% van de resterende (verwachte) waarde van het contract, met een minimum van € 100,- per Aansluiting of Allocatiepunt per niet uitgediend jaar.
- de resterende (verwachte) waarde wordt bepaald op basis van de in het contract afgesproken looptijd, tarieven en het standaard jaarverbruik dat wordt opgegeven door de netbeheerder.
Contract Grootverbruiker en/of Multisites
De hoogte van de opzegvergoeding hangt af van het moment waarop uw contract wordt verbroken. De volgende voorwaarden gelden voor de hoogte van de opzegvergoeding:
- de opzegvergoeding per product en per Aansluiting of Allocatiepunt bedraagt 15% van de resterende (verwachte) waarde van het contract, met een minimum van € 100,- per Aansluiting of Allocatiepunt per niet uitgediend jaar.
- de resterende (verwachte) waarde wordt bepaald op basis van de in het contract afgesproken looptijd, tarieven en het gecontracteerd volume.
Nieuwe opzegvergoeding per 1 juni 2023
Heeft u een contract afgesloten vanaf 1 juni 2023? Bekijk hier de nieuwe opzegvergoeding die voor u geldt.
Nieuw bankrekeningnummer
Vanaf 20 april 2024 stapt Innova Energie over naar een andere bank: de Rabobank. Ons nieuwe bankrekeningnummer is: NL54 RABO 0380 6629 73.
Meer vragen over ons nieuwe bankrekening nummer? Klik hier.
Termijnbedrag
U kunt uw termijnbedrag snel en eenvoudig aanpassen via Mijn Innova. Wij adviseren u een redelijk termijnbedrag te kiezen, zodat u op de volgende nota niet voor onaangename financiële verrassingen komt te staan.
Via Mijn Innova kunt u niet maximaal verhogen of verlagen. Heeft u een goede reden om dit wel te doen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 070-3016610.
Het kan gebeuren dat zowel uw oude als nieuwe energieleverancier rond de overstapdatum een bedrag bij u in rekening brengt. Geen zorgen, de door u betaalde termijnbedragen worden altijd verrekend op de eindnota zodat u nooit teveel betaalt.
Vanaf het moment dat wij de levering zijn gestart, ontvangt u na elke 12 maanden een jaarnota. Naar aanleiding van het verbruik op uw jaarnota berekenen we automatisch een nieuwe passend termijnbedrag.
U kunt uw jaarnota’s inzien via Mijn Innova.
Als u de betalingsregeling niet nakomt en/of de nota’s niet langer kunt betalen, ontvangt u een herinnering. Wanneer u na de herinnering de betaling niet voldoet ontvangt u een aanmaning. Als er zowel op de herinnering als de aanmaning geen betaling volgt, ontbinden wij de betalingsregeling en krijgt u een laatste verzoek om het totaal openstaande bedrag binnen vijf dagen aan ons te voldoen.
Volgt er dan weer geen betaling, dan kunnen wij geen regeling meer treffen en dragen wij de vordering over aan een incassobureau. Blijven betalingen zowel bij ons als het incassobureau uit, dan zijn wij genoodzaakt uw contract en in dit geval ook uw energielevering te beëindigen.
Aanmaningskosten
Voorkom extra kosten en betaal tijdig. Als wij uw betaling niet voor de genoemde datum ontvangen, dan zijn wij genoodzaakt aanmaningskosten van minimaal €15,- (inclusief btw) in rekening te brengen per openstaande nota. Als de betaling uitblijft, zijn wij genoodzaakt de vordering 14 dagen na dagtekening van de aanmaning uit handen te geven aan een derde partij.
Incassokosten
Als een vordering ter incasso wordt aangeboden aan een derde partij, dan kan deze partij extra kosten in rekening brengen. De totale buitengerechtelijke kosten voor een aanmaning, (slot)sommatie en de kosten van een derde partij zijn maximaal de wettelijk toegestane buitengerechtelijke kosten alsmede verschuldigde rente per nota, conform de Wet normering buitengerechtelijke Incassokosten (WIK).
Hoofdsom | Percentage bovenop de oorspronkelijke factuur | Opmerkingen |
Over de som van €0 tot €2.500 | 15% | Minimaal € 40,- |
Over de som van €2.500 tot €5.000 | 10% | |
Over de som van €5.000 tot €10.000 | 5% | |
Over de som van €10.000 tot €200.000 | 1% | |
Over de som van €200.000 of meer | 0,5% | Maximaal € 6.775,- |
Einde levering
Als u meerdere nota’s bij ons heeft openstaan, dan kunnen wij overgaan tot het beëindigen van levering van energie. Als uw energielevering is beëindigd in verband met wanbetaling kunnen wij de levering alleen hervatten als de volledige schuld bij ons is voldaan, inclusief eventuele incassokosten. Als wij de energielevering hervatten, kunnen wij u om een borg vragen.
U betaalt uw termijnbedrag als deel van de jaarlijkse kosten voor stroom en/of gas. Het termijnbedrag is een voorschot en brengen wij dus vooraf in rekening. Na een jaar ontvangt u van ons een jaarnota waarop wij de in rekening gebrachte termijnbedragen verrekenen met uw definitieve energiekosten.
Wij vermelden in de offerte altijd het termijnbedrag op basis van het jaarverbruik dat u aan ons heeft doorgegeven. Na uw aanmelding vragen wij bij de netbeheerder het standaard jaarverbruik van uw leveringsadres op en rekenen wij het termijnbedrag na. Daardoor kan het werkelijke termijnbedrag afwijken van het bedrag in uw offerte.
Wij bepalen het termijnbedrag aan de hand van het gemiddelde jaarverbruik van de afgelopen drie jaar op het leveringsadres en tellen de leveringskosten, netbeheerkosten, vaste leveringskosten, belastingen en, als dat van toepassing is, vermindering energiebelasting bij elkaar op.
Het bedrag dat u maandelijks betaalt bestaat uit leveringskosten voor elektriciteit en/of gas, netbeheerkosten en energiebelasting. Daarnaast ontvangt u vermindering energiebelasting wanneer uw pand een verblijfsfunctie heeft.
Heeft u een grootzakelijke aansluiting? Dan betaalt u de netbeheerkosten direct aan uw netbeheerder.
Problemen met betalen
Lukt het u niet meer om de openstaande bedragen tijdig te voldoen? Dan kunt u alsnog voorkomen dat wij de energielevering stoppen. Klik hier voor alle informatie over schuldhulpverlenging.
Als u de betalingsregeling niet nakomt en/of de nota’s niet langer kunt betalen, ontvangt u een herinnering. Wanneer u na de herinnering de betaling niet voldoet ontvangt u een aanmaning. Als er zowel op de herinnering als de aanmaning geen betaling volgt, ontbinden wij de betalingsregeling en krijgt u een laatste verzoek om het totaal openstaande bedrag binnen vijf dagen aan ons te voldoen.
Volgt er dan weer geen betaling, dan kunnen wij geen regeling meer treffen en dragen wij de vordering over aan een incassobureau. Blijven betalingen zowel bij ons als het incassobureau uit, dan zijn wij genoodzaakt uw contract en in dit geval ook uw energielevering te beëindigen.
Aanmaningskosten
Voorkom extra kosten en betaal tijdig. Als wij uw betaling niet voor de genoemde datum ontvangen, dan zijn wij genoodzaakt aanmaningskosten van minimaal €15,- (inclusief btw) in rekening te brengen per openstaande nota. Als de betaling uitblijft, zijn wij genoodzaakt de vordering 14 dagen na dagtekening van de aanmaning uit handen te geven aan een derde partij.
Incassokosten
Als een vordering ter incasso wordt aangeboden aan een derde partij, dan kan deze partij extra kosten in rekening brengen. De totale buitengerechtelijke kosten voor een aanmaning, (slot)sommatie en de kosten van een derde partij zijn maximaal de wettelijk toegestane buitengerechtelijke kosten alsmede verschuldigde rente per nota, conform de Wet normering buitengerechtelijke Incassokosten (WIK).
Hoofdsom | Percentage bovenop de oorspronkelijke factuur | Opmerkingen |
Over de som van €0 tot €2.500 | 15% | Minimaal € 40,- |
Over de som van €2.500 tot €5.000 | 10% | |
Over de som van €5.000 tot €10.000 | 5% | |
Over de som van €10.000 tot €200.000 | 1% | |
Over de som van €200.000 of meer | 0,5% | Maximaal € 6.775,- |
Einde levering
Als u meerdere nota’s bij ons heeft openstaan, dan kunnen wij overgaan tot het beëindigen van levering van energie. Als uw energielevering is beëindigd in verband met wanbetaling kunnen wij de levering alleen hervatten als de volledige schuld bij ons is voldaan, inclusief eventuele incassokosten. Als wij de energielevering hervatten, kunnen wij u om een borg vragen.
Als u krap bij kas zit, proberen wij er graag samen met u uit te komen. Wij treffen betalingsregelingen voor jaar- en eindafrekeningen of eventuele correcties hiervan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
Voor termijnnota’s kunt u geen betalingsregeling treffen. Dit bedrag komt immers iedere maand terug en het treffen van een regeling voor één nota is hierin geen oplossing. Wanneer u een termijnnota niet op tijd kunt betalen horen wij dit graag van u zodat wij eventueel de vervaldatum van de nota kunnen verzetten.